Det er først og fremst fire inntrykk som har festet seg etter at vi fikk det første møte med nye 208 i Paris i forrige uke:
Den har fått et betydelig mer spennende utseende enn dagens modell. Designerne har uten tvil hentet inspirasjon fra SUV-storebror 3008, som allerede er populær i Norge.

For det andre vil en ren, elektrisk utgave av bilen bli svært populær i Norge. Rekkevidden fra det 50 kWt store batteriet oppgis til 340 kilometer etter den nye, strenge WLTP målemetoden. Den elektriske utgaven kommer samtidig med bensin-utgavene.

Utlendinger slipper fotoboks-bot
Større og tøffere
For det tredje blir nye 208 en god del større enn dagens. Batteripakken ligger under gulvet slik at den heller ikke stjeler plass inne i bilen. Det betyr at vi har grei benplass i baksetet. Bagasjerommet er dessuten blitt større og rommer nå 265 liter.

Og for det fjerde: Nye seter gjør at følelsen av komfort bak rattet er bedre. Peugeot har valgt å beholde det lille rattet som skal gi en sportslig kjørefølelse. Det aller tøffeste er det nye, tredimensjonale instrumentet, som blant annet viser hastighetene.

Disse bommene vil stå mye lenger enn planlagt
Bare elbil i Norge
Stian Gihle er informasjonssjef i Peugeot Norge og er selvfølgelig svært glad for endelig å få en elektrisk bil i butikken:
– I et marked der over halvparten av de nye bilene som selges har en eller annen form for elektrifisering, er det klart at vi gleder oss til å få på plass en elektrisk bil. Selv om 208 kommer både med bensin- og dieselmotor, tror vi det bare kommer til å handle om elbilen i Norge, sier Gihle.

Hvor mange elektriske 208 som vil finne veien til Norge vet han foreløpig ikke. Fabrikken har opplyst at de vil være i stand til å dekke etterspørselen som vil komme. Peugeot i Frankrike er godt kjent med det norske elbil-eventyret.

Her er bilene vi gleder oss til
Blir rimelig
Den elektriske motoren i 208 er på 136 hester og har et dreiemoment på 260 newtonmeter. Du kan velge tre forskjellige kjøremodus – Eco som gir maksimal rekkevidde, Normal som gir en god blanding av komfort og rekkevidde, og Sport som gir maksimal ytelse. Da gjør bilen 0-100 km/t på 8,1 sekunder.

For å optimalisere rekkevidden, kommer 208 med varmepumpe-teknologi, lettrullende hjul og mulighet for forvarming av bilen mens den står koplet til strøm. Med en veggboks hjemme, kan du lade batteriet fullt på litt over fem timer lover Peugeot. Den kan også hurtiglades opp til 80 prosent på en halv time.
Nøyaktig dato for introduksjon av bilen i Norge har ikke den norske importøren fått. Ei heller noen pris. Siden dette er en bil på størrelse med Renault Zoe, sier det seg selv at den ikke kan koste særlig over 250.000 kroner.
