De som følger med på disse sidene har hørt om butikken til Karl Geiger i München. Her blir de råeste amerikanske bilene utsatt for tysk ingeniørkunst som gjør dem istand til å holde følge med supersportsbiler fra Maranello, Zuffenhausen, Ängelholm eller Sant'Agata Bolognese.
Tysk-pumpede amerikanere
Vi kunne nylig vise en del eksempler på dette, som vi snublet over under bilutstillingen i Frankfurt i september. Den råskapen kan du beundre her. Det vi ser her er Ford GT "Geiger HP 790" Geigers egen stjernekreasjon nummer tre etter hans Dodge Challenger SRT-8 (569 hk) og Corvette Z06 Bi-Turbo (890 hk).
790 hk
Geiger har skremt Ford GT-motoren fra 550 hester helt opp i 790 takket være en del grep som kraftigere kompressor, større ventiler og nytt luftfilter som til sammen gir motoren adskillig forbedret pustekapasitet. Kjølesystemer og elektrisk anlegg er selvsagt blitt tilpasset de ekstra kreftene.
Det går fort
Til tross for dimensjonene 325/30-21 på bakdekkene går det nok noen tidels sekunder før grepet er optimalt, ellers vil vi tro at akselerasjonstiden fra 0 til 100 ville vært hakket bedre enn de 3,6 sekunder som oppgis. Nå er jo det en god del raskere enn eksempelvis en Mercedes SLR McLaren og kan dermed ikke karakteriseres som tregt, og når bilen er oppe i fart går det virkelig unna:Under ti sekunder til 200 og 22,8 til 300 er gode tider - meget gode tider.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger