I Tyskland koster nye Peugeot e-208 i overkant av 30.000 euro – 288.000 kroner – omtrent det samme i England. I Norge kommer den til å koste 249.580 kroner når den kommer hit i januar.
Det betyr at den norske importøren har vært tøffe i prisforhandlingene med den franske fabrikken.
Mye komfort
Som første norske medium har Dinside prøvekjørt bilen, både med bensinmotor og elmotor. Her hjemme er det imidlertid liten vil om at det er elbilen som blir storselgeren. Over 90 prosent av kundene vil kjøpe den elektriske utgaven, tror importøren.
Førsteinntrykket etter å ha kjørt tidlige utgaver av bilen på en testbane i Frankrike er overbevisende:
- Nye seter med et tynt lag med myk polstring på toppen, gjør at vi sitter komfortabelt.
- Knapper og betjeningshendler kunne vært noe mer oversiktlige, men instrumentene og den store berøringsskjermen er lettleste.
- Det tøffeste er det nye, tredimensjonale instrumentet, som blant annet viser hastigheten.
Med en batteripakke på 300 kilo i bunnen av bilen, ligger den klistret på veien i svingene. Fjæringen føles relativt myk, men den ekstra vekten gjør at bilen ikke reagerer like raskt på ratt-utslag som utgaven med bensinmotor.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger