Test MG 4

Denne har vi trua på

Den ser kul ut, har god kjørekomfort, lang rekkevidde og koster ikke all verden. MG 4 er en av høstens nye elbil-stjerner.

MODERNE: MG 4 er bygget på en ny, dedikert elbil-plattform og har fått en kraftig oppgradering når det gjelder utstyr og kjørekomfort. Video: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert

Da MG ZS EV kom til Norge for et par år siden, tok den norske bilkjøpere med storm. Fram til da hadde nordmenn rynket på nesa av biler fra Kina. I løpet av det første året solgte ZS EV dobbelt som mye som det den ferske importøren hadde turt å drømme om. Rimelig pris var helt avgjørende for suksessen.

Nå lanseres etterfølgeren MG 4, som er like stor som ZS EV, men er mer moderne på alle måter. Også her er prisen et viktig salgsargument. Som en av de første i Norge har vi prøvekjørt bilen.

Konklusjonen: For deg som er på jakt etter en elbil som ikke er altfor stor, men som har god rekkevidde og en rimelig pris, er dette en av høstens aller viktigste nyheter.

Bare bakhjulsdrift

Med en rekkevidde på 43 mil og en pris som starter på 318 000 kroner, er MG 4 en lite prisbombe. Foto: Rune Korsvoll
Med en rekkevidde på 43 mil og en pris som starter på 318 000 kroner, er MG 4 en lite prisbombe. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

MG 4 er bygget på en ny plattform, har fått et mer sportslig utseende og et moderne, minimalistisk design i interiøret. Importøren kaller det en SUV, men vi kaller dette en crossover – en mellomting mellom en vanlig personbil og en SUV. Den har litt bedre bakkeklaring og du sitter litt høyere enn i en vanlig personbil, men den kommer bare med bakhjulsdrift.

God rekkevidde

Batteripakken på 64 kWt skal gi deg en rekkevidde på 435 kilometer. Varmepumpeteknologi for å beholde mest mulig av rekkevidda vinterstid, er standard. Sammenliknet med ZS EV har MG 4 fått en kraftigere motor på 204 hester.

Det gjør at bilen er lettkjørt og rask, samtidig som komforten er bra. Jeg sitter godt i setene, den innvendige støyen er lav på de danske veiene vi har kjørt den, samtidig som kjørekomforten er god. Kanskje bortsett fra i smådumper, da fjæringen blir litt stump.

Nytt utstyr

Også utstyret i bilen er blitt mer moderne – ikke minst når det gjelder sikkerhetsutstyr. I tillegg til frontkollisjons-varsler og automatisk nødbrems, har alle utgaver av bilen adaptiv fartsholder, kø-assisten og filholder-assistent som standard. Det samme er et system som varsler om kryssende trafikk bak når du rygger og trafikk på siden når dørene åpnes.

Til tross for at den bare er 4,29 meter lang, bidrar den nye plattformen til at det er god plass til i hvert fall to voksne i baksetet. Det er også greit å få på plass et barnesete her.

Kommer i oktober

MODERNE: MG 4 har fått et tidsriktig og moderne design. Med ny motor på 204 hester er den rask og lettkørt. Foto: Rune Korsvoll
MODERNE: MG 4 har fått et tidsriktig og moderne design. Med ny motor på 204 hester er den rask og lettkørt. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Bagasjerommet på 420 liter er en god del større enn for eksempel i VW ID.3. Det holder til daglig bruk i en familie med ett eller to barn. På ferieturer er det ikke stort nok.

Viktig for Norge er at bilen kan trekke tilhenger – riktignok bare på 500 kilo, men det er bedre enn ikke noe.

De første bilene kommer til forhandlere i Norge allerede i midten av oktober. Det er mulig at de første kundene som har bestilt også får bilene sine allerede før jul. Stor utlevering av kundebiler starter rett over nyttår.

God pris

De tøffeste konkurrentene til MG 4 er Hyundai Kona og Peugeot e-2008. Kona Electric har omtrent samme rekkevidde, men er en del mindre enn MG4 og koster 380 000 kroner.

Peugeot e-2008, som er like stor, har rundt 100 kilometer kortere rekkevidde og litt mindre utstyr og omtrent den samme startprisen.

MG 4 kan hurtiglades med 135 kW. Det vil i praksis si at du kan lade 300 kilometer på litt over en halv time under optimale forhold.

Lang garanti

For mange er garantier et viktig kjøpsargument. De fleste bilene i Norge har fem års fabrikk-garanti. MG 4 kommer med sju års/150 000 kilometers garanti. Her gjelder det som kommer først.

Tekniske data MG 4 Electric

Lengde/bredde/høyde cm429/206/150
Egenvekt kg1685
Nyttelast kg448
Tilhengervekt kg500
Motor kW/HK150 /201
Aks 0-100 km/t sek.7,9
Batteri kWt64
Rekkevidde km435
Maks. ladehastighet kW135
Bagasjerom lit.350
DrivhjulBak

Kilde: MG

Det er mye som taler for at dette kan bli en ny kinesisk suksess blant norske kjøpere.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer