Angsten for å kjøre tom for strøm hindrer mange i å kjøpe sin første elbil. Et annet dilemma for kunder som er i ferd med å kjøpe elbil, er om de skal betale mye penger for en bil med et stort batteri som dekker behovet for å kjøre langt en gang i blant. Eller gå for en billig bil med kortere rekkevidde.

Nye elbiler kraftig ned i pris
Den franske oppstartsbedriften EP Tender mener de har eliminert begge disse problemene ved å utvikle en liten batteri-tilhenger.
Dobler rekkevidden
- Vi løser problemet med at billige elbiler ofte har kort rekkevidde. Med en slik henger kan disse bilene også brukes over lange distanser uten hyppige ladestopp, sa EP Tender-sjef Jean-Baptiste Segard, da batteri-tilhengeren ble vist fram under MOVE2020 mobilitets-show i London nylig.

Planen er å plassere ut slike hengere på stasjoner langs hovedveiene, slik at det er enkelt å kjøre innom å kople til en henger når behovet melder seg. Hengeren har et batteri på 60 kWt, noe som er omtrent det samme som nye VW ID.3 vil ha når den kommer til sommeren ( 58 kWt – 420 km rekkevidde), eller litt mer enn det som er standard på en Renault Zoe (52 kWt – 395 km rekkevidde).

Rekkevidde-test i 11 minusgrader
Til leie for 340 kroner
Med en slik batteri-tilhenger på slep, kan få en rekkevidde på opp mot 800 kilometer i en billig elbil. Meningen er at hengeren skal kunne leies. EP Tender opplyser at prisen for å leie maksimalt vil bli 34 euro, eller rundt 340 kroner etter dagens kurs.
Foreløpig er det bare noen elbiler som har mulighet for hengerfeste. Den franske bedriften sier de er i samtaler med både Renault, Peugeot, Citroën og Opel om løsninger for å montere hengerfeste og kontakt for påkobling av strømmen fra tilhengeren. Ettermontering av et hengerfeste vil kunne koste rundt 6.000 kroner. Målet til fabrikken er 4.150 batteri-tilhengere til leie og 60.000 leietakere i 2024.
Fra Paris til Oslo

I 2017 kjørte en Renault Zoe fra Paris til Oslo med en tilhenger fra EP Tender på slep. I den hengeren var det en liten bensinmotor som ladet batteriet i bilen under veis. Det var med endre ord ingen null-utslipps bil. Siden den gang har prisen på batterier gått såpass mye ned at EP Tender er overbevist om at å utstyre hengeren med et stort batteri, som gir null utslipp, er en bedre løsning.
Unni Berge er leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk elbilforening. Hun tror ikke en slik batteri-tilhenger blir noe for alle elbileiere i Norge:
- Mulig dette kan være en løsning for noen, men det vil nok være en smal nisje. Elbiler med kort rekkevidde mangler ofte tilhengerfeste, og de fleste nyere elbiler har bra med rekkevidde. Vi mener flere hurtigladere er hovedstrategien for å kurere folks rekkeviddeangst, sier Berge.
