Det har de siste åra vært en rivende utvikling av teknologien i nye biler. Det gjelder ikke bare elektriske motorer, men også smarte systemer som hjelper oss til å kjøre bedre - og sikrere.
Istedenfor analoge instrumenter i dashbordet, samt og knapper og brytere til å justere innstillinger, har vi fått én eller to skjermer med et lass av ny informasjon - det være seg navigeringshjelp, støtte for mobiltelefon og mye mer.
Som en del av «sikkerhetspakken» er det nå vanlig med adaptiv cruisekontroll (tilpasser farten til bilen foran), aktiv filholder (holder bilen på veien) og skiltgjenkjenner. Bilene kan langt på vei kjøre av seg selv.

Endring fra 2019: Slik er reglene for prikker på førerkortet
Ikke til å stole på
Bilene er imidlertid ennå ikke helt klare for at vi overlater rattet til dem. Det er flere detaljer vi ikke kan stole blindt på - som for eksempel skiltgjenkjenneren.
De fungerer på tre måter:
- Gjenkjenning av skiltet med kamera i bilen.
- Gjenkjenning av skilt via GPS og kartverk.
- En kombinasjon av de to punktene over.
Under testing av nye biler kommer Dinsides motorredaksjon hele tiden borti i biler som viser feil fartsgrense. Det har faktisk vært så alvorlig galt som at bilen varsler 80 km/t i 30-sona.
Blir du tatt for å ha gått på den feilen, er ikke veien til kasjotten veldig lang - om du er så heldig ikke å ha forårsaket noe enda verre.

Dette kan gi fengselsstraff i trafikken
Følg med på skiltene
Senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF mener skiltgjenkjenningssystemene varierer i hvor gode de er, og at det derfor fortsatt gjelder å følge med på skiltene selv.
– Når det gjelder det første systemet (bilen leser skiltene selv) varierer kvaliteten fra bil til bil. Teknologien er ikke helt lik og noen treffer bedre enn andre. En klassisk feiltolkning er at 80 tolkes som 60 og motsatt, sier han til Dinside.

– Når det gjelder de GPS-baserte systemene er de avhengige av at kartverket de henter fartsgrensene fra, er oppdatert. Og det er de ikke alltid.
Dermed sier konklusjonen seg selv.
– Dette er lurt først og fremst for at du skal kjøre trafikksikkert, men også for lommeboka. Kjenner ikke systemet igjen 60-skiltet når du kommer fra en 80-sone, blir det en klekkelig bot, advarer Sødal.