Det har de siste åra vært en rivende utvikling av teknologien i nye biler. Det gjelder ikke bare elektriske motorer, men også smarte systemer som hjelper oss til å kjøre bedre - og sikrere.
Istedenfor analoge instrumenter i dashbordet, samt og knapper og brytere til å justere innstillinger, har vi fått én eller to skjermer med et lass av ny informasjon - det være seg navigeringshjelp, støtte for mobiltelefon og mye mer.
Som en del av «sikkerhetspakken» er det nå vanlig med adaptiv cruisekontroll (tilpasser farten til bilen foran), aktiv filholder (holder bilen på veien) og skiltgjenkjenner. Bilene kan langt på vei kjøre av seg selv.
Ikke til å stole på
Bilene er imidlertid ennå ikke helt klare for at vi overlater rattet til dem. Det er flere detaljer vi ikke kan stole blindt på - som for eksempel skiltgjenkjenneren.
De fungerer på tre måter:
- Gjenkjenning av skiltet med kamera i bilen.
- Gjenkjenning av skilt via GPS og kartverk.
- En kombinasjon av de to punktene over.
Under testing av nye biler kommer Dinsides motorredaksjon hele tiden borti i biler som viser feil fartsgrense. Det har faktisk vært så alvorlig galt som at bilen varsler 80 km/t i 30-sona.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger