At sidekollisjoner ofte medfører alvorlige skader eller død, skyldes at passasjerene i bilen kommer svært tett på det som treffer dem – om det er en annen bil, eller om det er en stolpe som kommer i veien.
Det er lite som beskytter mot det som treffer dem. Men i en sidekollisjon kastes også passasjerene foran mot hverandre, med påfølgende store hodeskader som resultat.
Mister stjerner
Flere bilprodusenter tar nå i bruk en ny kollisjonspute mellom passasjerene foran. I de nye og strengere kollisjonstestene til EuroNcap, vises det tydelig hvilken effekt denne puten har.
I 13 av de nyest testene er det tre biler som ikke klarer å oppnå topp-karakteren fem stjerner: Opel Mokka, Hyundai Bayon og Citroën C4. Ingen av disse er utstyrt med denne kollisjonsputen.
Toppkarakter til disse
Av de fem bilene som det ble frigitt testresultater av i forrige uke, fikk både Ford Mustang Mach-E, Ioniq 5, Toyota Yaris Cross og Hyundai Tucson fem stjerner. Sistnevnte riktignok med minst mulig margin. Alle hadde kollisjonspute i midten foran som standard.
Det er ikke bare kravene til hvordan biler presterer i sidekollisjoner som EuroNcap nå har skjerpet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger