Volvos minste og rimeligste bil har mange venner i Norge. Ikke minst har V40 vært et forbilde i klassen når det gjelder sikkerhet, men nå er den blitt for gammel.
Dette er den siste bilen i Volvos modellprogram som er bygget på teknologi som ble utviklet sammen med Ford. I tillegg har den verken et ladbart hybrid-drivverk eller mulighet for å bli en ren elektrisk bil. Dermed har den heller ingen framtid hos Volvo.
Vil ikke bekrefte
Ifølge PR- og kommunikasjons-manager Erik Trosby i Volvo Norge blir det trolig et lite restlager tilgjengelig etter produksjonsstoppen i august.
- I fjor solgte vi 879 V40 i Norge. Selv om produksjonen stopper i andre halvår, kan det fortsatt være forhandlere som har biler tilgjengelig i sine butikker, forteller han til Dinside.
Om det kommer en etterfølger, eller når den eventuelt kommer, ønsker ikke Trosby å si noe om.

- Vi kan ikke bekrefte om det kommer en modell som direkte erstatter V40, sier han.
- XC40 er inntil videre eneste bil i 40-serien og Volvo satser tungt på denne bilen. Vi ser at SUV-segmentet er i stor vekst, både i Norge og globalt. XC40 kan bestilles som ladbar hybrid i Norge nå og vil bli lansert som Volvos første helelektriske bil senere i år, fortsetter Trosby.
Blir høybygd crossover
Volvo-sjef Håkan Samuelsson har imidlertid bekreftet at det kommer en ny, mindre og rimeligere bil enn XC40. Det er helt nødvendig dersom Volvo skal nå det uttalte salgsmålet på 800.000 biler innen tre år.

Dekktabben som koster tusenlapper
Trolig vil den nye bilen komme til å bli ganske lik konseptbilen 40.2, som Volvo viste i 2016. Den skal bygges på fabrikkens nye CMA-plattform, den samme som XC40 er bygget på. Det vil si at den blir høyere enn dagens V40.
Årsaken til det er ikke vanskelig å forstå: Flere og flere bilkjøpere tiltrekkes av en litt høyere crossover-type bil.

I tillegg er det nødvendig med ekstra høyde, for å få plass til en batteripakke i bunnen av bilen, som er stor nok til å gi en rekkevidde på minst 300-400 kilometer. Nye V40 kommer nemlig også som ren elektrisk bil. Det skjer etter at Volvo har lansert XC40 som sin første elbil i høst.

Trikset som gjør at du ikke mister hjulet
Kommer som elbil
Det var designsjef Thomas Ingenlath som hadde ansvaret for utseendet til Volvos konsept 40.2. Nå er Ingenlath sjef for Volvos søstermerke Polestar. Og for noen uker siden viste han fram nye, elektriske Polestar 2. Den bygges på samme plattform som etterfølgeren til V40 og viser at designet fra konseptbilen 40.2 fortsatt står seg svært bra.
Polestar 2 får en batteripakke som gir en rekkevidde på opp mot 500 kilometer, men blir også såpass dyr at den konkurrerer mot Tesla Model 3. Trolig vil Volvos nye bil også komme i en noe rimeligere utgave - kanskje med en mindre batteripakke.

Norge et viktig marked
Lex Kerssemakers er Volvos Europa-sjef. Da Dinside intervjuet ham før jul, bekreftet han at Norge er et viktig land når Volvo nå introduserer en ny rekke med elektrifiserte biler.

- Det er lett å la seg imponere over elbilsalget i Norge. Da jeg sto på rødt lys på vei fra hotellet klokken åtte i dag tidlig, så jeg at fem av 20 biler var elektriske. Ikke i noen andre land kan du oppleve noe tilsvarende, sa Kerssemakers, som var en av hovedmennene da Volvo i 2010 startet jobben med å utarbeide sin elbilstrategi.
- Det sier seg selv at Norge blir et svært viktig marked for våre elbiler. Den aller første Polestar-butikken i verden bygges nå i Oslo sentrum. Dette valget viser hvor sterkt Norge står når det gjelder vår satsing her, sa Europa-sjefen.
