- Vi foreslår at neste skilt blir enten «ES», «EC» eller «ED», sier kommunikasjonsleder Petter Haugneland i Norsk elbilforening til Dinside.
I bakhodet har han at «ES» er en forkortelse for «Elektrisk Suksess», «EC» en forkortelse for «Electric Champion» og «ED» en forkortelse for «Electric Drive».
- «EX» kan også være et alternativ, som spiller på at vi er ferdig med drivstoff og utslipp, legger Haugneland til.
Men han og Elbilforeningen får det neppe som de ønsker, denne gangen ...
Går tomt i 2019
«EL»-forkortelsen hadde vi helt fra de norske elbilenes spede begynnelse, tilbake i 1999, fram til 2016. Deretter tok «EK» over fram til sommeren 2018. Siden har «EV» vært i bruk.
Med dagens enorme vekst i elbilsalget, vil imidlertid «EV» gå tomt rekordkjapt - i løpet av 2019. Per 17. desember var det tatt i bruk 26.328 skilter i «EV»-serien.
Siden tallet begynner å løpe fra «EV 10000» og oppover, betyr det at det er 90.000 mulige tallkombinasjoner. Dermed er det bare 63.671 «EV»-skilter igjen.
- Nye skilter blir tatt i bruk når «EV 99999» er bestilt av en forhandler eller trafikkstasjon. Da vil kjennemerke-protokollen for «EV» være tom, og neste serie vil kunne bestilles og tas i bruk ved registrering. Akkurat når dette vil skje, er litt vanskelig å si noe konkret om, men trolig i løpet av 2019, sier Jon Terje Presthus ved Statens vegvesens kontor for kjøretøygodkjenning og registrering til Dinside.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger