- Da vi så at det var mulig å åpne strekningen før fellesferien, ble dette et lite mål for oss. Nå skjer det altså. Vi er glade for å kunne levere trafikksikker vei til bilistene tidligere enn planlagt, sier kommunikasjonsdirektør Christian Altmann i Nye Veier til Dinside.

Vurderer å senke til 70 km/t på norske veier
Ny og trafikksikker
Opprinnelig var åpningen av den nye veien planlagt til oktober i år. Nye Veier og AF Gruppen har imidlertid bygget raskere enn planlagt og kan sette på trafikken allerede før fellesferien tar til.
Den nybygde firefelts motorveien erstatter E18-strekningen gjennom Agderfylkene med dårligst standard. Gamleveien har 140 avkjørsler på bare 24 kilometer, mange strekninger med fartsgrense på 60 km/t og er sterkt ulykkesbelastet.


Hytteturen koster 680 kroner ... i bompenger!
To nye bommer
Den nye veien møter trafikantene med slake kurver, atskilte kjørefelt, 24 bruer, fire doble tuneller, bare to kryss og en fartsgrense på 110 km/t. Beregnet innspart kjøretid er seks minutter.
På strekningen møter du imidlertid to bomstasjoner. Prisen en vanlig bilist uten rabattordning må punge ut med for å slippe gjennom er 44 kroner. Aust-Agder må dermed gi slipp på sitt rykte som ett av to bomfrie fylker i Norge. Prosjektet omfatter også 14 kilometer fylkesvei.
Til orientering er Finnmark nå det siste fylket i Norge, uten bomstasjoner. Det varer imidlertid ikke så alt for lenge det heller, da det er vedtatt at det skal komme bommer i Hammerfest. Politikerne i Alta har foreløpig sagt nei til bompenger.

Neste åpning: 2. desember
Det har kostet rundt 5,4 milliarder kroner å bygge den nye veien. Det er en besparelse på rundt 400 millioner kroner i forhold til de opprinnelige planene, ifølge Christian Altmann i Nye Veier.
- Veien som nå åpnes er en del av E18 fra Langangen til Grimstad, som Nye Veier har fått ansvaret for å bygge. Allerede 2. desember åpner vi neste strekning. Det er 16,5 kilometer fra Rugtvedt til Dørdal, i Telemark. De resterende strekningene er under planlegging i kommunene og fylkeskommunene. Tidspunkt for åpning er derfor ikke fastsatt, men målet er at du skal kjøre på firefelts motorvei fra Oslo til Kristiansand i 2027, sier kommunikasjonsdirektøren.
