Sjekk dekktrykket

Denne tabben koster deg tusenlapper

Vinterhjulene er på plass på bilen. Alt er gjort riktig etter boka. Men det er en ting du har glemt som kan koste deg dyrt.

PENGER UT AV VINDUET: Kjører du med for lite luft i dekkene, betyr det både økt slitasje og høyere bensinforbruk. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Når jobben med å få vinterhjulene på bilen er gjort, er de lett å klappe seg selv på skulderen og si «godt jobba».

Men du er ikke helt i mål ennå. Første stopp etter hjulskift bør være bensinstasjonen for å sjekke lufttrykket i dekkene. Etter et halvt års lagring kan nemlig lufttrykket i ett eller flere av dekkene ha forandret seg.

Det kan koste dyrt. Slitasjen på dekkene kan øke dramatisk og det samme gjør forbruket til bilen. Ikke minst dersom du kjører en elektrisk bil vil dette med forbruket være avgjørende for rekkevidden.

Halvparten med feil trykk

Kontroller som dekkbransjen har gjort, viser at nesten halvparten av bilistene kjører med feil lufttrykk i dekkene.

Dersom det er for lite luft i dekkene, vil forbruket til bilen øke. Dette gir ikke bare økt slitasje, men også økt rullemotstand og høyere forbruk. Dersom undertrykket er på 1 bar, vil forbruket øke med rundt 6-7 prosent viser tester.

Resultatet er at du svir av en tusenlapp mer i bensin i løpet av sesongen, dersom vi regner at bensinen koster 18 kroner per liter og du kjører 10 000 kilometer.

FORT UTSLITT: I stedet for å vare i fire sesonger, kan dekkene være utslitt etter to, dersom trykket i dekkene er bare litt feil. Foto: Rune Korsvoll
FORT UTSLITT: I stedet for å vare i fire sesonger, kan dekkene være utslitt etter to, dersom trykket i dekkene er bare litt feil. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

For deg med elbil

Kjører du elektrisk bil er riktig dekktrykk kanskje enda viktigere. Da kan for lavt trykk i dekkene kunne bidra til at rekkeviddeangsten slår til for fullt.

Her vil nemlig den økte rullemotstanden kunne avleses direkte på rekkevidde-måleren. En økning i forbruket på 10 prosent, vil si det samme som at rekkevidden på elbilen synker med 10 prosent.

Det kommer i tillegg til at kuldegradene stjeler mye rekkevidde og at vinterdekkene med mykere gummi har høyere rullemotstand enn sommerdekkene.

SÅ ENKELT KAN DET GJØRES: Med en garasjejekk, en muttertrekker og en momentnøkkel, bytter du hjul selv på en halv time. Utstyret koster noen kroner, men er nesten evigvarende. Video: Rune Korsvoll Vis mer

Sliter ut dekkene fort

Likevel er det ikke her de største utgiftene ligger. Den økte rullemotstanden som for lavt lufttrykk gir, betyr at dekkene slites mye raskere.

Dersom du har 30 prosent for lavt trykk i dekkene, vi levetiden halveres, ifølge tester som Continental har gjort. I praksis vil det si: Kjører du med 1,9 bars trykk i dekkene i stedet for 2,5, som ofte er vanlig, kan det halvere levetiden på dekket.

En reduksjon av dekktrykket med 15 prosent betyr at dekket slites 20 prosent mer.

RIKTIG TRYK HER: På dørstolpen på de fleste biler, sitter det et klistremerke som viser hvor høyt trykket i dekkene skal være. Finner du det ikke her, så kan du sjekke instruksjonsboken. Foto: Rune Korsvoll
RIKTIG TRYK HER: På dørstolpen på de fleste biler, sitter det et klistremerke som viser hvor høyt trykket i dekkene skal være. Finner du det ikke her, så kan du sjekke instruksjonsboken. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Et sett med vinterdekk som du normalt kunne kjørt på i fire sesonger, vil være utslitt på mindre enn tre. Med en pris på 6 000 kroner for fire nye dekk, har du svidd av 2 000 kroner helt unødvendig.

Dårlige kjøreegenskaper

Feil lufttrykk gir ikke bare økte utgifter, det gir også bilen dårligere kjøreegenskaper. For mye eller for lite luft, vil gjøre anleggsflaten mot asfalten mindre. Det betyr dårligere veigrep, som igjen gir dårligere bremsegrep og sidegrep, samt at styringen blir mindre presis. I tillegg øker sjansen for vannplaning i lavere hastigheter.

Riktig lufttrykk for din bil, står ofte på en liten lapp som produsenten har satt på dørstolpen på sjåførsiden. Finner du den ikke der, vil den alltid stå i bilens instruksjonsbok.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer