Denne trenger ingen sjåfør

Volkswagenkonsernet samarbeider med en av vitenskapens høyborger mot spennende fremtidsvisjoner.

Denne trenger ingen sjåfør
Publisert
Sist oppdatert

Audi har allerede skapt stor blest omkring 30-årsjubiléet for Quattro - merkets betegnelse på Audi-firehjulsdrift.

Audi og Pikes Peak

En av de store motorsportsbegivenhetene der Audi har markert seg er det berømte bakkeløpet som holdes hver sommer i Colorado: Pikes Peak International Hill Climb. Rallymesteren Walter Röhrl kjørte løpet med sine 156 svinger og høydeforskjell på 1.400 meter på under 11 minutter i 1987.

Bilen kjører selv

Symbolet er sterkt og det er Pikes Peak som er blitt valgt av VW-gruppens innovasjonslaboratorium, basert nettopp på Stanford, som åsted for et nytt løp av en helt annen karakter - men også med en firehjulsdrevet Audi i hovedrollen. Det dreier seg om en bil som integrerer det ypperste av teknologi man kjenner i dag og som gjør en bil i stand til å finne veien selv, unngå hindringer, reagere raskt - ja til og med raskere enn en middels sløv sjåfør.

Mål: Den ulykkesfrie bilen

Talsmannen for laboratoriet sier at målsetningen er en dag å komme frem til en integrert teknologi som vil gjøre bilene i stand til å ta bedre beslutninger enn sjåføren ville gjort i kritiske situasjoner og - i ytterste konsekvens - fullstendig unngå trafikkulykker.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer