Det er ikke mange år siden 16 tommers hjul var stort på en ny bil. Nå er de nærmest å regne som trillebår-hjul. For mange skal hjulene helst være 20 eller 21 tommer, for at bilen skal se skikkelig kul ut. Til noen bilmodeller kan du også kjøpe 22-tommere som ekstrautstyr. Disse er alle bildesigneres drøm.
BMW har akkurat lansert sin nye, elektrisk i4 M50 i Norge. Bilen kommer standard med 18-tommers hjul, men du kan velge 19 eller 20 tommers hjul som ekstrautstyr. Sistnevnte koster deg mellom 15 000 og 20 000 kroner ekstra.
Men det er ikke bare engangsutgiften på hjulene som koster. Mens rekkevidden til bilen oppgis til 510 kilometer, med standard-hjulene (18"), synker den til 417 kilometer med hjulene som er to dimensjoner større (20"), ifølge BMWs målinger etter WLTP-normen.
Du taper med andre ord nesten 10 mil rekkevidde (93 km) for å få de kuleste dekkene.
«Ikke for alle»
Nettstedet Elbil24 var en av de første som testet den nye BMW i4 - som nylig også ble ble kåret til Årets Bil i Norge - og deres dom var følgende:
«Ikke alle bør bestille bilen med M-Tech pakke og disse 20 tommers hjulene. Dette valget er definitivt kun for dem som er villig til å ofre rekkevidde til fordel for sportslige egenskaper, gjerne på bane eller over heftige fjellpass».
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger