De siste fire-fem årene har det vært skrevet og sagt mye negativt om dieselbiler. Politikere sier fy og roper på kjøreforbud. I takt med det har dieselbil-salget stupt. I 2011 lå dieselsalget på nesten 75 prosent. Hittil i år er andelen nye dieselbiler bare 11 prosent. 47 prosent er elektriske biler og 43 prosent bensin eller bensin-hybrider.
Lavt CO2-utslipp
Dieselbilen har flere fordeler framfor en bensinbil. En dieselmotor har mer effektiv forbrenning av drivstoffet. Den har dermed lavere forbruk og du kjører lenger på hver liter.
Det betyr også at dieselbilen slipper ut mindre av drivhusgassen CO2. Denne gassen er en klimaversting og får mye av skylden for den globale oppvarmingen. Nedgangen i salget av dieselbiler skjer over hele Europa og har fått noe av skylden for at CO2-utslippet fra veitrafikken har økt de siste par årene.
Sparer 4.000 i året
Et typisk eksempel på forskjellene mellom en bensin- og dieselbil er familiebilen VW Touran. Bensinbilen har et forbruk på 0,65 liter på mila og et CO2-utslipp på 154 gram per kilometer. Diesel-utgaven bruker 0,54 på mila og slipper ut 145 gram CO2, ifølge den nye, strenge WLTP målemetoden.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger