Støy-mareritt av sommerdekk

Derfor bråker sommerdekkene

«Jeg kjøpte ny bil med piggfrie vinterdekk i desember. Da jeg satte på sommerhjulene for et par uker siden, fikk jeg støy-sjokk.»

STØY-MARERITT: Mange opplever at sommerdekkene bråker langt mer enn vinterdekkene. Årsaken er større og lavere dekk og stivere konstruksjon enn i de piggfrie vinterdekkene. Foto: Rune Korsvoll
STØY-MARERITT: Mange opplever at sommerdekkene bråker langt mer enn vinterdekkene. Årsaken er større og lavere dekk og stivere konstruksjon enn i de piggfrie vinterdekkene. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Denne historien fra en av våre lesere, som innrømmer at han er ømfintlig for støy, er ikke enestående. I gamle dager gledet man seg til å få piggdekkene av bilen og få på komfortable sommerhjul. Nå er situasjonen snudd helt om. Mange opplever at sommerdekkene gir mye støy i bilen. Noen beskriver det nærmest som et støy-mareritt.

At sommerdekkene støyer mer enn vinterdekkene er det helt naturlige årsaker til.

Større og lavere dekk

Dekk-ekspert Frank Larsen har i mange år jobbet med utvikling av dekk for nordiske forhold i Continental. Nå driver han sitt eget firma for opplæring av dekkbransjen. Da vi intervjuet han om støy-problematikken tidligere, forklarte han at det først og fremst er kraftigere konstruksjon av dekkene som gir økt støy:

DE BESTE: Det er forskjell på hvor mye de forskjellige dekkene støyer. VI har testet og plukket ut de seks beste. Foto: Lasse Allard.
DE BESTE: Det er forskjell på hvor mye de forskjellige dekkene støyer. VI har testet og plukket ut de seks beste. Foto: Lasse Allard. Vis mer

- Hjuldimensjonen på moderne biler er blitt betydelig større enn på biler for 20 år siden. Det er slik kundene tydeligvis vil ha det. Dekkprofilen, det vil si høyden på dekket fra asfalten til kanten av felgen, er dessuten blitt stadig lavere. Det betyr mindre egenfjæring i dekket og dårligere kjørekomfort på dårlig underlag.

Forsterket konstruksjon

- Bilene har også fått kraftigere motorer, noe som dessuten krever at dekkene må tåle å kjøres i høyere hastigheter uten å deformeres. Det er først og fremst denne forsterkete konstruksjonen som medfører at mer støy fra grov asfalt overføres til bilen. Mønsteret i seg selv støyer mindre enn tidligere, sier Larsen, som har følgende råd å komme med:

VELG RIKTIGE DEKK: Noen dekk støyer mer en andre og litt mindre dimensjoner kan også være mer støysvake, sier dekk-ekspert Frank Larsen. Foto: Continental
VELG RIKTIGE DEKK: Noen dekk støyer mer en andre og litt mindre dimensjoner kan også være mer støysvake, sier dekk-ekspert Frank Larsen. Foto: Continental Vis mer

- Dersom du velger en mindre hjuldimensjon på den nye bilen din, vil du vanligvis få dekk som støyer noe mindre. Men du kan også velge andre dekkmodeller, som avgir mindre støy og har lavere rullemotstand.

Dekkene som støyer minst

Det er nemlig forskjell på hvor mye de forskjellige dekkene støyer. Det viste blant annet Dagbladets siste, store sommerdekktest. Ingen av sommerdekkene har så langt fått toppkarakteren 10. Det er det bare piggfrie vinterdekk som har fått.

Noe av støyproblemet i bilen kan med andre ord avhjelpes med å velge de mest støysvake dekkene.

I testen av sommerdekk var det følgende dekk som støyet minst, i alfabetisk rekkefølge, samtlige fikk ni av ti mulige poeng:

  • Continental PremiumContact 6
  • Goodyear Efficient Grip Performance 2
  • Linglong Sport Master
  • Michelin Primacy 4
  • Nokian Hakka Blue 2
  • Westlake ZuperEco Z-107
VERRE ENN PIGGDEKK: Før var det piggdekkene som var støy-verstinger. Nå er det sommerdekk på grov, slitt asfalt som bråker mest. Foto: Lasse Allard
VERRE ENN PIGGDEKK: Før var det piggdekkene som var støy-verstinger. Nå er det sommerdekk på grov, slitt asfalt som bråker mest. Foto: Lasse Allard Vis mer

EU-merkingen lyver

Det er imidlertid også et annet problem her. EU-merkingen, som alle nye piggfrie vinterdekk og sommerdekk er utstyrt med, kan også lure deg til å velge feil. Den forteller nemlig ikke hele sannheten om hvor mye dekkene støyer - selv om det er det som er meningen.

Støyen som angis på merkelappen er for det første målt utvendig. Det er selvfølgelig viktig for omgivelsene, men sier lite om støyen inne i bilen.

Sintef bekrefter

Testene er dessuten kjørt på EU-asfalt, som blant annet ikke er slitt av piggdekk slik som asfalten i Norge. Tester som ble gjort av SINTEF i Trondheim, da EU-merkingen ble innført, viste at støyen som dekket skaper på slitt, norsk asfalt, ofte kan være svært forskjellig fra støyen som er målt etter EU-standarden.

«På testbanen er det en helt annen type asfalt enn det vi har i Norge. Resultatet kan faktisk være at et dekk som er merket som støysvakt, ikke er det i det hele tatt», konkluderte SINTEF den gang. Situasjonen er den samme i dag.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer