- Det kom plutselig en lyd fra venstre, da jeg merket at det kom en gedigen trailer inn i siden på bilen min. Da følte jeg at jeg satt i en liten elbil-blikkboks, mens jeg trodde bilen skulle bli totalskadet, forteller Lars Gulbrandsen engasjert til Dinside.
Det var på «den store bulkedagen», i påska, at 52-åringen sto i nesten stillestående kø, ved Sinsenkrysset i Oslo. En påkjørsel fra siden førte til store skader på den lille e-Golfen hans.

Her skulle det vært sidespeil ...
465.000 sammenstøt
Nye tall fra forsikringsselskapenes TRAST-statistikk viser at 2018 ikke ble noe godt år i trafikken for noen. Totalt smalt det 465.414 ganger på norske veier og parkeringsplasser – mer enn noe år tidligere.
Forsikringsutbetalingene ligger an til å bli 9,7 milliarder kroner. For to år siden var tilsvarende tall 412.078 rapporterte skader og 8,0 milliarder kroner utbetalt.
Menn bulket for 3,2 mrd.
Dette er uhell og ulykker, uten personskader, som ikke rapporteres til politiet. Ikke overraskende er det menn som bulker mest.

Har reddet 1,5 millioner
I de skadene hvor kjønn på fører er angitt, «leder» menn med 139.488 skader i fjor. Kvinner bulket «bare» 71.271 ganger – med andre ord omtrent halvparten så mange ganger som sine mannlige kollegaer bak rattet.
Når det gjelder prisen på skadene, ser det enda dårligere ut for mennene. De kvinnelige bilførerne fikk utbetalt 1,4 milliarder forsikringskroner, mens skadene til mennene kostet 3,2 milliarder kroner.

Mye ekstraarbeid
Lars Gulbrandsen ble påkjørt av en trailer. Hele den venstre bakdøra er smadret, mens også framdøra og karosseriet bak har merket sammenstøtet med den tunge lastebilen. Heldigvis for Lars, tok trailersjåføren - en mann i 60-årene - på seg all skyld.

Dette filteret bør skiftes årlig
- Jeg har ikke fått vite prisen ennå, men jeg tipper det kommer på 30-40.000 kroner. Samtidig må bilen stå på verksted i 14 dager, forteller den uheldige elbilsjåføren.
- Selv om det ikke er jeg som må betale er det likevel jeg som får jobben med taksering, verksted også videre, mens trailersjåføren bare kan kjøre videre. Men til syvende og sist er jeg glad for at det ikke ble noen personskader.
Kjører dobbelt så langt
Torkel Bjørnskau er forskningsleder i Transportøkonomisk institutt (TØI). Han har studert hvordan menn og kvinner oppfører seg bak rattet i bilen.

Her krasjer vi oftest
- Det er nok ikke slik at kvinner er så mye bedre til å kjøre bil enn menn. Forklaringen, slik vi ser i våre studier, er at menn kjører omtrent dobbelt så langt som kvinner i året. Dermed øker også risikoen for å få en skade, sier Bjørnskau.
Finans Norge, som utarbeider skadestatistikken på bakgrunn av tall som rapporteres inn fra forsikringsselskapene, ser imidlertid en interessant forskjell:
Slik bulket vi i 2018
Menn | Kvinner | |
Eneulykker | 45.314 | 21.674 |
Rygging | 19.297 | 11.479 |
Påkjørsel parkert kjøretøy | 19.019 | 10.304 |
Påkjørsler bakfra | 14.884 | 7.931 |
Kollisjon i kryss | 10.468 | 5.510 |
Møting | 5.103 | 2.416 |
Forbikjøring | 3.079 | 1.211 |
Rundkjøring | 465 | 252 |
Påkjørsel fotgjenger/syklist | 279 | 164 |
Sum | 117.908 | 60.641 |
Kvinner er forsiktigere
- Mange menn kjører nok mer enn kvinner, noe som gir mer erfaring, men også større risiko for få en skade. Det vi imidlertid ser er at mange kvinner kjører penere og mer forsiktig enn menn, sier Stine Neverdal, som er kommunikasjonssjef i Finans Norge.

- Det ser vi spesielt på møte- og utforkjøringsulykker, som ofte kan føre til alvorlige personskader og dyrere materielle skader. Der er menn overrepresentert.
- Det er også vanlig at mannen kjører, selv om kona er med på langtur, i helger og ferier. Det er det absolutt ingen grunn til, sier hun og får støtte av forsker Bjørnskau:
Menn bulker dyrere
- Vi ser også at menn er overrepresentert i de litt mer alvorlige ulykkene, sammenliknet med kvinner. Det kan ha å gjøre med at menn bruker bilen mer til langkjøring, mens kvinner oftere bruker bilen til kjøring i nærområdene, forklarer han.
Dette underbygges også i TRAST-statistikken. Kvinner har forholdsvis flere rimelige ryggeskader enn menn, mens menn har flere dyre møteulykker og eneulykker. Gjennomsnitts-skaden til menn er derfor dyrere enn skadene til kvinner. I 2018 var gjennomsnittsprisen på en skade, rapportert med mannlig sjåfør, 23.000 kroner, mens skaden til en kvinne kostet 19.600 kroner i snitt.
På toppen av statistikken ligger såkalte eneulykker, som blant annet omfatter utforkjøringer og bulker der ingen andre er involvert. Deretter følger påkjørsler av parkerte biler og ryggeskader. Begge er ulykkestyper som ofte skyldes stress, uoppmerksomhet og trange parkeringsforhold.

Ny forskning: Stor risiko for å omkomme
- Menn stresser mer
Lars Gulbrandsen ser på seg selv som en trygg sjåfør, men er ikke overrasket over at menn topper statistikken.
- Menn stresser mer og er mer aggressive. Jeg har en datter som akkurat har vært på førerkort-opplæring, og hun er heldigvis veldig god på å påpeke trafikkreglene for meg. Og selv er jeg ekstra oppmerksom på lastebiler i trafikken, forteller han.

Menn er flinkere til å parkere riktig vei
Men hva er egentlig riktig?