– Kostnadene på reparasjon overgår ofte grensa for når kunden har rett på ny bil. Denne praksisen gjør at forsikringsselskapene skroter uforholdsmessige mange ganske nye elbiler, framfor å reparere dem.
Det forteller Kyrre Martin Roald Strand i Fremtind til Dinside. Praksisen kan jo virke kjekk for dem som får helt ny bil, men lederen av oppgjørsavdelingen i forsikringsselskapet mener at dette også vil gjøre forsikringen dyrere.
I fjor ble det vraket over 240 elbiler blant forsikringsselskapets kunder - en økning på over 50 prosent fra 2019, noe som vel å merke må sees i sammenheng med at det tilkommer stadig flere elbiler blant kunder.
Og det er veldig mange som har meninger i denne debatten. Alle er enige om én ting - det må forandringer til.
Bakside: Moms på etterarbeidet
Bakgrunnen er at dagens elbiler nesten utelukkende blir reparert med flunkende nye deler. Det gjøres for å opprettholde garantien på bilene.
Derfor blir også et hundretall elbiler hvert år kondemnert.
For nyere deler er dyrere enn brukte. Og ved reparasjon er det verken momsfritak på nye eller brukte deler til de helelektriske bilene, i motsetning til når man kjøper dem og alt av det inkluderte utstyret, når de kommer levert fra fabrikken, via importør.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger