En svært svekket krone vil påvirke nybilprisene i tiden som kommer. Siden årsskiftet er euroen blitt over 20 prosent dyrere i norske kroner, japanske yen 23 prosent dyrere, mens dollaren koster 25 prosent mer.
Hvis dette vedvarer, kommer det til å føre til dyrere biler. Når det vil skje, og hvor mye prisene vil øke, er for tidlig å si. Men prisoppgangen kan komme raskt.
Det største prishoppet vil naturligvis ramme de dyreste bilene. En Porsche Taycan kan for eksempel potensielt bli flere hundre tusen kroner dyrere, hvis situasjonen vedvarer.


Drivstoff stuper i pris
Setter opp prisene allerede
Mitsubishi er blant de første aktørene som justerer. Mitsubishi-sjef Rune Gjerstad varslet til nyhetstjenesten BilNytt.no at de setter opp prisene fra 1. april. Norges mest solgte SUV seks år på rad, Outlander, blir for eksempel 15.000 kroner dyrere.
Prisøkningen er ikke representativ for hva vi kan vente oss, for beslutningen ble tatt før kronekursen fikk sin siste store knekk.
Flere avventer situasjonen

- Vi følger situasjonen tett, men har ikke tatt noen beslutning om prisøkning ennå, sier informasjonssjef Espen Olsen hos Toyota.
- Eventuelle prisendringer formidler vi direkte til våre kunder, svarer PR og kommunikasjonsspesialist i Jaguar Land Rover Norge, Vilde Riise. De har den fortsatt høyaktuelle I-Pace som sin bestselger.
- Vi ønsker også å understreke at lovet pris på kjøpstidspunkt, ikke vil endres. Det vil si at en eventuell prisendring ikke vil gå ut over de kundene som allerede har bestilt bil. Det er uten tvil en utfordrende situasjon vi er i, gitt valutakursen og covid-19, men det er for tidlig å si hva som vil skje med prisendringer enda. Primærfokuset er for øyeblikket på våre ansattes helse og velvære, men sammen med fabrikken følger vi nøye med på dagens situasjon og eventuelle avgiftsendringer.
- Fra tid til annen gjennomfører vi i likhet med andre bilprodusenter prisendringer, og det er ikke noe vi har for vane å varsle på forhånd eller fortløpende kommentere, forteller Senior kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland hos Tesla.

150.000 billigere enn hos svenskene
Det er omtrent det samme svaret man får hos de aller fleste importørene om dagen. Få ønsker hyppige prisjusteringer, så endringene vil trolig komme når kursen har stabilisert seg.
Kan ha gjort et røverkjøp
De som allerede har bestilt biler, får den til kontraktfestet pris, kan alle importører vi har vært i kontakt med, bekrefte.
Tesla Model Y, som ikke kommer før neste år, har vært mulig å bestille lenge. De som har bestilt den, kan ha gjort et svært godt kjøp.
- Ja, i motsetning til Model 3, har vi fra lansering tatt bestillinger på Model Y, ikke reservasjoner. Kunder som legger inn en bestilling her nå vil få prisen de fikk forespeilet ved bestilling, også hvis prisene økes etter bestillingstidspunktet, forteller Sandvold Roland.

Men det kan bli svinedyrt å gjøre endringer i bestillingen etter at prisene eventuelt settes opp. Da vil du havne over på ny prisliste . Den samme praksis gjelder for de øvrige modellene hos Tesla.

Ber bilprodusenter legge om
Kan bli lange ventelister
Det er flere grunner enn prisen til at det kan være smart å kjøpe bil nå.
Coronaviruset har ført til at majoriteten av alle fabrikker som bygger biler eller bildeler i Europa har stoppet all produksjon.
Volkswagen-gruppen med merker som Audi, Skoda, Porsche og Lamborghini, samt selskapene Toyota, Mercedes, BMW, Honda, Renault, Hyundai, Kia Fiat Chrysler, Ferrari, Volvo, Nissan og Jaguar Land Rover har bilfabrikker i Europa som helt eller delvis har stengt fabrikkene sine.

Tesla har trappet ned sin produkjson i USA med 75 prosent, men har fått tillatelse til å åpne fabrikken i Kina igjen.
Store underleverandører som Bosch, Continental, Valeo og ZF har også meldt om hel eller delvis stengning av sine fabrikker.
Foreløpig har de norske importørene et bra varelager, men det kan fort oppstå lange ventelister på de mest populære bilene, i tillegg til at prisen blir høyere.
- I et kort perspektiv så har vi godt med lagerbiler tilgjengelig for rask levering og forutsigbarhet rundt pris, forteller Morten Moum, kommunikasjonssjef for Audi, Seat og Skoda.
