60 prosent av alle nordmenn mener «elbiler har for dårlig batterikapasitet og må lades for ofte». Det viser Dagbladets sommerundersøkelse 2018, foretatt av markeds- og mediainstituttet Ipsos.

Dette er historiens dyreste biler
Én av fire spurte er helt enig i denne påstanden, mens 35 prosent er delvis enig. Ytterst få, elleve prosent, er helt (2%) eller delvis uenig (9%).
Fordelt på kjønn er det 68 prosent menn og 53 prosent kvinner som er helt eller delvis enig.
Elbiler har for dårlig batterikapasitet og må lades for ofte
Totalt | Menn | Kvinner | |
Helt enig | 25 | 28 | 23 |
Delvis enig | 35 | 40 | 30 |
Hverken enig eller uenig | 13 | 11 | 15 |
Delvis uenig | 9 | 10 | 9 |
Helt uenig | 2 | 2 | 3 |
Vet ikke | 15 | 9 | 20 |
Halvparten har dieselbil
Det er for få og for langt mellom ladestasjonene
Totalt | Menn | Kvinner | |
Helt enig | 28 | 30 | 25 |
Delvis enig | 26 | 26 | 26 |
Hverken enig eller uenig | 15 | 16 | 15 |
Delvis uenig | 5 | 5 | 5 |
Helt uenig | 3 | 4 | 3 |
Vet ikke | 22 | 19 | 26 |
Samtidig viser undersøkelsen at nordmenn av begge kjønn synes det er for langt mellom ladestasjonene, noe som underbygger skepsisen til å kjøpe seg elbil. 54 prosent er helt eller delvis enig i påstanden.
For selv om antall elbiler på norske veier har passert 160.000 per dags dato, viser Ipsos-undersøkelsen at det likevel ikke er mange hjem som faktisk har elektrisk drevet bil i sin oppkjørsel, garasje eller parkeringsplass.
Faktisk er det fortsatt bare åtte prosent av norske husstander som har elbil, mens ti prosent disponerer en hybridbil - altså en bil med både el- og fossildrevet motor.

Flere år å vente på el-bilen «alle» venter på
Dette til tross for at salget av biler med elektrisk motor går som varmt hvetebrød om dagen.
Til sammenligning har 38 prosent bensindrevet bil, mens hele 49 prosent fortsatt har én eller flere dieselbiler de benytter. Det siste er oppsiktsvekkende - med tanke på ryktet til dieselmotoren har i dag.
Andelen dieselbiler raser likevel raskere i Norge, enn i noe annet land i Europa. 13 prosent av husstandene eier ikke bil i det hele tatt.
Er bilen/bilene i husstanden drevet av bensin, diesel eller elektrisitet?
Totalt | Menn | Kvinner | |
Bensin | 38 | 39 | 37 |
Diesel | 49 | 51 | 47 |
Elektrisitet | 8 | 7 | 8 |
Kombinasjon/ hybrid | 10 | 10 | 11 |
Disponerer ikke bil | 13 | 10 | 17 |
Vet ikke | 1 | 1 | 1 |
Vil aldri kvitte seg med fossil
Hvor høy må literprisen på bensin og diesel bli, for at du vil slutte å kjøre bensin- eller diesel-drevet bil?
Totalt | Menn | Kvinner | 18-29 år | |
Over 17,- | 6 | 6 | 6 | 16 |
Over 20,- | 17 | 19 | 15 | 27 |
Over 25,- | 13 | 14 | 11 | 14 |
Slutter aldri uansett pris | 33 | 36 | 31 | 20 |
Vet ikke | 31 | 25 | 38 | 24 |
Likevel er nordmenn så skeptiske til elbil - eller er så glade i bilen de har i dag - at de ikke vil bytte ut den fossildrevne bilen, selv om drivstoffprisene blir mye dyrere enn nå.
Hele 33 prosent svarer i undersøkelsen at de vil aldri slutte å kjøre bensin- eller dieseldrevet bil, mens 13 prosent mener drivstoffprisen må over 25 kroner for å bytte den ut. 17 prosent føler seg ikke presset til å skifte ut bil og tank før prisen på bensin/diesel passerer 20 kroner.
6 prosent vil vurdere å bytte om prisen bikker 17 kroner, mens 31 prosent ikke vet hva de skal svare på spørsmålet.
Totalt vil 73 prosent definitivt ikke bytte ut dagens «fossilbil», om ikke prisen passerer 20 kroner - noe den ikke ser ut til å gjøre med det aller første.
Samtidig er det den yngste aldersgruppen, de mellom 18 og 29, som er «enklest» å skubbe over kanten til å bytte ut «fossilbilen».
PS: Dagbladets sommerundersøkelse ble foretatt i perioden 14. til 19. juni 2018. 1.000 personer er intervjuet, blant personer fra 18 år og oppover i hele Norge.
