Historien bak Opel Ampera-e og Chevrolet Bolt

Derfor får ikke norske Opel-kunder sin drømme-elbil

Det kan være flere årsaker til leveringsproblemer og økte priser på Opels Ampera-e i Norge og Europa.

HVA SKJEDDE MED OPEL AMPERA-E? Opel Norges pr-sjef Stein Pettersen var en fornøyd mann da han kunne la Dinside teste Ampera-e for første gang i San Francisco i februar i år. Eventyret ser ikke like lyst ut i dag, ni måneder senere. Foto: Fred Magne Skillebæk
HVA SKJEDDE MED OPEL AMPERA-E? Opel Norges pr-sjef Stein Pettersen var en fornøyd mann da han kunne la Dinside teste Ampera-e for første gang i San Francisco i februar i år. Eventyret ser ikke like lyst ut i dag, ni måneder senere. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Hovedårsaken heter Chevrolet Bolt. Samt Peugeot og Citroën ...Og Opel.​

Chevrolet Bolt er mor- eller søstermodell til Opel Ampera-e. Forskjellen er ikke stort mer enn merkene og at den ene oppgir miles per hour på speedometeret, mens den andre bruker kilometer i timen.

Og hvorfor er dette et problem? Det skal vi straks komme tilbake til.

Stoppet salget og skrudde opp prisene

Det har nemlig stormet mye rundt Opel i Norge den siste tiden. Årsaken er den ettertraktede Opel Ampera-e.

Elbilen har vært veldig populær på grunn av meget god rekkevidde, samt lav pris. 289.900 kroner er meget billig for en slik elbil, spesielt med tanke på at den også er godt utstyrt og har en oppgitt rekkevidde på 520 kilometer.

Problemet er bare at ventelisten har blitt opplevd som «evig-lang» for mange av kundene.

Og sist mandag toppet det seg foreløpig, da prisen ble skrudd opp med 45.000 kroner, ikke lenge etter at 2018-modellen allerede hadde gått opp med 15.000 kroner.

Et norsk advokatbyrå mener imidlertid at kundene kan kreve å få bilen til avtalt pris.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer