Målet med å kjøre elbil er gjerne å kunne kjøre energibesparende. Dette fører ofte til at den typiske elbilisten holder god avstand til bilen foran for så å bremse på motor.
- Det er det som er målet med å kjøre elbil, at man ikke forurenser mer enn nødvendig, sier markedssjef Hans Erik Lian i Relekta i en pressemelding.
- Samtidig fører den defensive kjørestilen til at særlig bremsene blir brukt for lite og for forsiktig.
LES OGSÅ: Tesla i bremsetest
Bevisst kjøremetode
Det er først og fremst to grunner til at bremsene blir mindre brukt på elbiler. For det første har de en langt kraftigere motorbrems når du går av gasspedalen. Det alene gjør at man slipper å bruke bremsepedalen så mye.
Også når du bremser moderat, benyttes motorbrems i stedet for ordinære bremser for å senke farten. Begge deler for gjenvinne bremseenergien som oppstår. I begge tilfeller fungerer elmotoren som en dynamo.
Alle biler har en risiko for å ruste opp, men bremsenes vei til rusten viser seg nå å være kortere for elbiler.
- Elbiler kjøres som regel på en jevnere og mer energibesparende måte, hvor man rett og slett bremser mindre og ikke så kraftig, sier teknisk leder ved Birger N. Haugs bilverksted i Bærum.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger