Bil-året 2019

Derfor var 2019 så spesielt

Elektrifiseringen blir uimotståelig både i Norge og i bilindustrien. Bilverden blir aldri mer som den var.

EN NY EPOKE: Dette er Norges mest solgte bilmodell i 2019. Med hele 15.473 nye registrerte Tesla Model 3 (per 27. desember 2019), er det bare Volkswagen som har klart et høyere antall tidligere, med Bobla i 1969 (16.706 biler), og Golf i 2015 (16.388). Uansett er dette selvsagt tidenes mest registrerte elbil i løpet av et år og den har bare brukt ett år på å bli den sjette mest vanlige elbilen på norske veier. Foto: Rune M. Nesheim
EN NY EPOKE: Dette er Norges mest solgte bilmodell i 2019. Med hele 15.473 nye registrerte Tesla Model 3 (per 27. desember 2019), er det bare Volkswagen som har klart et høyere antall tidligere, med Bobla i 1969 (16.706 biler), og Golf i 2015 (16.388). Uansett er dette selvsagt tidenes mest registrerte elbil i løpet av et år og den har bare brukt ett år på å bli den sjette mest vanlige elbilen på norske veier. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
Publisert

For oss som jobber med bilrelatert stoff er det selvsagt nærliggende å oppsummere året som har gått i nettopp et bil-perspektiv for øyet.

I år er det en meget underholdende affære. Det har vært et begivenhetsrikt år med en rekke hendelser som vil sette avgjørende spor i den fremtidige utviklingen av bil og, mer generelt, motorisert mobilitet.

To ganger over 50 prosent elbiler

Som foregangsland for elektrifisering innen bil, gjorde Norge seg bemerket internasjonalt - for så vidt ikke nytt i seg selv, men 2019 var året da elbilene passerte 50 prosent av nybilregistreringene i løpet av en måned. Og ikke bare én, men to ganger! I mars (58,4 prosent) og i september (54,5 prosent) - ifølge tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Det er noe som aldri før i moderne tid har skjedd i noe land i verden.

Norge er unntaket

Men selv om industrien etterhvert har satt kursen mot fremtidig, omfattende elektrifisering, vil det nok likevel ta svært lang tid før resten av verden følger Norges eksempel.

Ifølge den årlige trendstudien til analyseselskapet KPNG, der ledere i bilindustrien blir spurt om deres syn på utviklingen i industrien i årene som kommer, vil ikke de batteridrevne elbilene være ledende på markedet globalt før i 2040 - da de vil ha 30 prosent av markedet. (Elbiler med hydrogendrevne brenselceller: 23 prosent).

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer