For oss som jobber med bilrelatert stoff er det selvsagt nærliggende å oppsummere året som har gått i nettopp et bil-perspektiv for øyet.
I år er det en meget underholdende affære. Det har vært et begivenhetsrikt år med en rekke hendelser som vil sette avgjørende spor i den fremtidige utviklingen av bil og, mer generelt, motorisert mobilitet.
To ganger over 50 prosent elbiler
Som foregangsland for elektrifisering innen bil, gjorde Norge seg bemerket internasjonalt - for så vidt ikke nytt i seg selv, men 2019 var året da elbilene passerte 50 prosent av nybilregistreringene i løpet av en måned. Og ikke bare én, men to ganger! I mars (58,4 prosent) og i september (54,5 prosent) - ifølge tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).
Det er noe som aldri før i moderne tid har skjedd i noe land i verden.
Norge er unntaket
Men selv om industrien etterhvert har satt kursen mot fremtidig, omfattende elektrifisering, vil det nok likevel ta svært lang tid før resten av verden følger Norges eksempel.
Ifølge den årlige trendstudien til analyseselskapet KPNG, der ledere i bilindustrien blir spurt om deres syn på utviklingen i industrien i årene som kommer, vil ikke de batteridrevne elbilene være ledende på markedet globalt før i 2040 - da de vil ha 30 prosent av markedet. (Elbiler med hydrogendrevne brenselceller: 23 prosent).
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger