Kantar og Møller Mobility Group står bak en ny undersøkelse som ble presentert under Arendalsuka. Dette er en landsdekkende studie om bileieres holdning til norsk bil- og avgiftspolitikk.
Kantar har spurt 1039 personer av et representativt utvalg om de viktigste faktorene for valg av elbil. 11 prosent av disse eier en elbil.
Billigere bilhold

Kantar har bedt utvalget om å liste opp de tre viktigste valgene. Da scorer «bedre økonomi totalt sett i bilholdet» mest – 67 prosent.
«Fritak eller lavere avgift ved bompasseringer» er nest viktigst med 57 prosent, mens «fravær av avgifter» oppnår 55 prosent..

Det er verdt å merke seg at for de som kjøpte Tesla eller Audi e-Tron, var fravær av avgifter det mest avgjørende. Eiere av store elbiler legger også mer vekt på komfortelementet.
Bompenger viktigst

Når man ser nærmere på hvilke økonomiske incentiver som er viktigst, sier 7 av 10 at gratis/lavere pris ved bompasseringer er avgjørende. 68 prosent opplyser at lavere driftskostnader er viktig.

Mulighet for å kjøre i kollektivfeltet scorer nesten oppsiktsvekkende lavt. Bare 12 prosent synes det er avgjørende.
Kostnader ved å eie elbil
De fleste oppgir at kostnadene ved å eie elbil er som forventet. 22 prosent svarer at det er billigere enn forventet. Mens bare 4 prosent opplyser at det er dyrere enn hva de trodde.
I Oslo og Akerhus er det derimot 10 prosent som mener det er dyrere enn forventet.
- Er du overrasket over resultatene?
- Egentlig ikke. Det er få som svarer at elbilen kommer dårlig ut kostnadsmessig. Det betyr at elbileierne har hatt riktige forventninger til det de har kjøpt, sier senioranalytiker til Anders G. Hovde til Dinside.

Ny nedtur for folke-elbilen
Mer opptatt av miljø
Nøyaktig halvparten av de Kantar har spurt opplyser at et ønske om å kjøre miljøvennlig er viktig.
Befolkningen viser seg å være mer opptatt av klimaet nå enn for to år siden.
44,3 prosent svarer at de er mer bevisst nå, 28,3 prosent er delvis enig, mens 25 prosent svarer nei.
26,2 prosent mener det er viktig for klimaet at flere går over til å kjøre elektrisk privat. 36 prosent er delvis enig, mens 3 av 10 (34,1 prosent) svarer nei.

- Klimadebatten preger mediebildet, så dette ligger i tiden, sier Anders G. Hovde.
Diselbileiere mindre klimaopptatte
Folket er derimot nokså delt i spørsmålet om bilprodusentene bør prioritere videreutviklingen av elbiler fremfor videreutvikling av forbrenningsmotoren. 32,4 prosent svarer ja, 31,3 er delvis enig, mens 30,7 prosent mener det ikke har noen betydning.
De som bruker dieselbilen mest, skiller seg litt ut. De mener i mindre grad at det er viktig for klimaet at privatbilister går over til elektrisk, og de mener i mindre grad at bilprodusentene bør prioritere sine satsninger på elbilen.
Samtidig er det overraskende liten forskjell mellom kjønn og alder.
* Utvalget består av 71 prosent menn og 29 prosent kvinner, og har noe overrepresentasjon av personer over 45 år og eiere av dieselbil.
