Hele 16 motorfabrikanter har denne gangen sneket seg inn på Interbrands liste over verdens 100 mest verdi- og suksessfulle merkevarer.
Det er nøyaktig ett bilmerke mer enn i fjor. Og det er ikke hvilken som helst merkevare vi prater om, da. For det er selveste Ferrari som er tilbake for første gang siden 2013.

12 fascinerende bil-logoer vi ikke kjente bakgrunnen til
Dette kan muligens skyldes at Ferrari har bestemt seg for å lage SUV - slik Porsche gjorde med Cayenne.
«Ferrari opprettholder standarden for italiensk fortreffelighet, design og hvordan bygge biler som er unike i form av ytelse, innovasjon, teknologi og kjøreglede», skriver Interbrand om det italienske sportsbilmerket.
Hele lista med biler kan du se lenger ned i artikkelen, mens den totale topp 10-lista, med blant andre Apple og Samsung ligger nederst i saken.
Toyota går tilbake
I år som i fjor er det Toyota som kommer aller best ut av bilmerkene.
Japanerne går imidlertid seks prosent og to plasser tilbake på den eksklusive lista, som det amerikanske IT-selskapet Apple leder med god margin.
Apple er priset til 181 milliarder dollar, og er med det verdt mer enn tre og en halv gang så mye som Toyota (50 milliarder dollar), ifølge Interbrand.
Det må i rettferdighetens navn sies at Toyota har vokst sammen-hengende hvert år siden 2010, og med det har mer enn doblet sin verdi på Interbrand-lista.
Bare fra 2015 til 2016 gikk selskapet fram ni prosent.
«Toyota produserer et mangfoldig utvalg kjøretøy over hele verden, og tar store steg i å utvikle miljøbiler, noe som vil hjelpe oss å bli et lavutslipps-samfunn», skriver Interbrand.
Verdien på selskapene blir av Interbrand satt lavt, sammenlignet med for eksempel Forbes´lister. Der blir for eksempel konsernet Toyota Motor verdsatt til 171,9 milliarder dollar.
Motor på Interbrands topp 100
# | Merke | Endring | Verdi (mrd. $) |
7 | Toyota | -6 % | 50,291 |
9 | Mercedes-Benz | +10 % | 47,829 |
13 | BMW | 0 % | 41,521 |
20 | Honda | +3 % | 22,696 |
33 | Ford | +5 % | 13,643 |
35 | Hyundai | +5 % | 13,193 |
38 | Audi | +2 % | 12,023 |
39 | Nissan | +4 % | 11,534 |
40 | Volkswagen | +1 % | 11,522 |
48 | Porsche | +6 % | 10,129 |
69 | Kia | +6 % | 6,681 |
73 | Land Rover | +7 % | 6,095 |
77 | Harley-Davidson | +3 % | 5,671 |
87 | Mini | +3 % | 5,114 |
88 | Ferrari | Ny | 4,876 |
98 | Tesla | 0 % | 4,009 |
Tesla tar steg
Mercedes-Benz har ifølge Interbrand hatt et godt år. Det tyske premiummerket har nemlig vokst med ti prosent, til 47 milliarder dollar, siden 2016.

Er du enig i at dette bilmerket har best kvalitet?
Det er likevel et stykke fra veksten fra året før, da Mercedes økte med 18 prosent.
BMW, verdsatt til 41 milliarder dollar, kommer totalt på en 13. plass, men det kvalifiserer likevel til bronse blant bilfabrikantene.
Tesla, som går marginalt tilbake fra 4,011 til 4,009 millioner dollar (-0%) siden debutåret 2016, går tross verdinedgang fram to plasser.
På Wall Street gikk Tesla forbi giganten Ford - nummer 33 på Interbrands liste - i starten april. Noen uker senere var elbilprodusenten forbi giganten General Motors, og var dermed beste bilprodusent på New York-børsen.
Interbrands topp 10
# | Merke | Verdi (mrd. $) |
1 | Apple | 184.154 |
2 | 141.703 | |
3 | Microsoft | 79.999 |
4 | Coca Cola | 69.733 |
5 | Amazon | 64.796 |
6 | Samsung | 56.249 |
7 | Toyota | 50.291 |
8 | 48.188 | |
9 | Mercedes-Benz | 47.829 |
10 | IBM | 46.829 |
- Interbrand utgir en årlig rangering av de beste globale merkevarene, som verdsettes etter hvert merkes økonomiske ytelse, rolle og styrke.
- For å kvalifisere til rangeringen, må merkevarene være tilstede på minst tre store kontinenter og må ha bred geografisk dekning i voksende og fremvoksende markeder.
- Tretti prosent av selskapets inntekter må komme fra utenfor hjemlandet, og ikke mer enn femti prosent av inntektene skal komme fra ett kontinent.
