Verdens mest verdifulle bilmerke

Det beste bilmerket går tilbake for første gang på 7 år

Interbrand kårer Toyota til verdens mest verdifulle bilmerke - til tross for tilbakegang.

VERDENS MEST VERDIFULLE BILMERKE: Toyota blir av Interbrand verdsatt som den mest verdifulle bil-merkevaren. Her illustrert med Toyota-ikonet Land Cruiser. Foto: Jamieson Pothecary
VERDENS MEST VERDIFULLE BILMERKE: Toyota blir av Interbrand verdsatt som den mest verdifulle bil-merkevaren. Her illustrert med Toyota-ikonet Land Cruiser. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Hele 16 motorfabrikanter har denne gangen sneket seg inn på Interbrands liste over verdens 100 mest verdi- og suksessfulle merkevarer.

Det er nøyaktig ett bilmerke mer enn i fjor. Og det er ikke hvilken som helst merkevare vi prater om, da. For det er selveste Ferrari som er tilbake for første gang siden 2013.

Dette kan muligens skyldes at Ferrari har bestemt seg for å lage SUV - slik Porsche gjorde med Cayenne.

«Ferrari opprettholder standarden for italiensk fortreffelighet, design og hvordan bygge biler som er unike i form av ytelse, innovasjon, teknologi og kjøreglede», skriver Interbrand om det italienske sportsbilmerket.

Hele lista med biler kan du se lenger ned i artikkelen, mens den totale topp 10-lista, med blant andre Apple og Samsung ligger nederst i saken.

Toyota går tilbake

I år som i fjor er det Toyota som kommer aller best ut av bilmerkene.

Japanerne går imidlertid seks prosent og to plasser tilbake på den eksklusive lista, som det amerikanske IT-selskapet Apple leder med god margin.

Apple er priset til 181 milliarder dollar, og er med det verdt mer enn tre og en halv gang så mye som Toyota (50 milliarder dollar), ifølge Interbrand.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer