Mini-modellrekken er blitt rikholdig etterhvert, og byr på to ganske store og romslige modeller. Den morsomme Clubman, og den mer høyreiste Countryman. Den nye Mini Countryman avløser første generasjon som har vært på veiene siden 2010. Generasjon to har gått på veiene en stund, men nylig ble denne norgesvennlige varianten introdusert. Vi snakker selvfølgelig om en ladbar hybrid, som er Minis første.
Du kjenner den igjen med gule emblemer og detaljer … og selvsagt et ekstra tanklokk på forskjermen. Men det er ikke først og fremst elektrisk rekkevidde eller forbruk som gjør denne bilen mest interessant, men prisen.
For mens en godt utstyrt Countryman Cooper S med 192 hester fort koster deg over 600.000 kroner, får du ladbar hybrid med 225 kvikke hester samt automat og firehjulstrekk på kjøpet fra kroner 375.000 kroner.

Blitt voksen
Countryman er, som navnet antyder, som en Mini med Ilse Jacobsen-gummistøvler. Dette er en mote-SUV, eller snarere SAV (Sports Activity Vehicle), som Mini ønsker å kalle den, og målgruppen er unge urbane familier som skal ut på grusveien innimellom. Den har ingen direkte konkurrenter dersom man ser på ladbare SUV-er. Dens nærmeste konkurrenter, både på pris og plass, er de ikke-ladbare BMW X1, BMW 225 Xe Active Tourer, Audi Q2 og Mercedes GLA.
Navnet Mini blir dermed ganske misvisende, for det er ikke mye som er Mini, eller smått med denne bilen. Den er blitt 20 centimeter lengre og deler mye med BMW X1 og 2 Serie Active Tourer, som slett ikke fremstår som små. Motor og drivlinje, akselavstand og seteløsninger er de samme.

Mini flørter maksimalt med design. Runde lykter med kjørelys i ytterkantene får frem morsfølelsen, tøffe luftinntak her og der, lysende Mini-logo på bakken og alarmblink i takfinna er innovative og kule påfunn som gir det lille ekstra.
Design-orgien fortsetter inni. Masse vippebrytere henter inspirasjon fra de første Miniene på 60-tallet. Sirkel-temaet går igjen en mengde steder i interiøret. Testbilen har for øvrig lyd fra Harman Kardon (8.900 kr), som gir ganske bra lyd med knallbra bass.
Kjempe-Minien har faktisk akseptabel plass til fire voksne. Artikkelforfatteren på 190 centimeter kan «sitte bak seg selv». Både foran og bak føles takhøyden gedigen, men de smale vinduene hindrer utsyn, spesielt for sjåføren. Og når førersetet er trukket langt bakover, havner skulderen i konflikt med B-stolpen.
De skålformede stolene er helt OK å sitte i og har faktisk både uttrekk og korsryggstøtte, men alt er manuelt.
Countryman fås i utallige varianter med tre og fire sylindre, bensin, diesel og altså som ladbar hybrid, med og uten automat og med og uten firehjulsdrift. Billigste versjon med 136 hestekrefter koster fra 324.000 kroner, den dyreste med 230 hester, fra 570.000 kroner. Hybridversjonen er det billigste alternativet med drift på fire.
Bensin foran, strøm bak
Cooper S E har en tresylindret 1,5 liter med 136 hester som drar forhjulene via en 6-trinns automatkasse. En elmotor på 88 hester drar bakhjulene og gjør den til en firehjulstrekker.
Samlet yter disse motorene 224 hestekrefter og 385 newtonmeter.
Hybridsystemet legger ikke mye stein til byrden. Den blir bare 160 kilo tyngre, hvilket hverken spiser opp effektgevinsten eller ødelegger kjøreegenskapene.
Man finner en ekstra vippebryter i midtkonsollen. Bilen står alltid i utgangspunktet i Auto eDrive-modus. Da er det bilen som bestemmer hvilken drivlinje det er mest gunstig å bruke. Den prioriterer bruk av batteri, men går på bensin i hastigheter over 80 km/t.
Du kan også velge eDrive. Da kjører den helt elektrisk hvis du klarer å unngå kick down med gasspedalen og holde deg under 125 km/t. Da skal du kunne kjøre hele 42 kilometer ifølge Mini. Hva vi målte den til, kan du lese litt lenger ned.

Save battery er også et valg. Den funksjonen brukes når du vil spare strøm til senere. Da brukes ikke strøm til fremdrift over hodet.
Fordelen med hybridløsningen med separat elmotor til en aksel er at du får respons umiddelbart ved gasspådrag. I Storebror 330e sitter elmotoren mellom motor og girkasse og må nødvendigvis vente med effektleveranse til både motor og girkasse har funnet ut hvilket gir som skal legges i. Ofte blir det to gir ned og ventetiden føles lang.
Slik er det ikke her. Riktignok føles ikke Countryman S E som en Golf GTI med like mange hester, men den er allikevel et kvikt bekjentskap i de aller fleste situasjoner. Fra 50 kilometer i timen kan den være imponerende kvikk, selv om det virker som om elmotoren mister pusten hvis du presser den litt opp i fart. Og du vet liksom aldri helt om du har effekt eller ikke. Når elektrisiteten ikke strekker til lenger, blir bensinmotoren klein.
Automatkassen gjør jobben bra. Bilen inviterer til en økonomisk kjørestil og da holder girkassa turtallet nede. Du merker knapt at motoren kobler inn og ut - du hører kun den litt småsjarmerende tresylindrede motorduren ved gasspådrag.
Hvor høyt turtall du har, vet du aldri, for turtelleren er byttet ut mot et såkalt ecometer som lyser i avlange streker dersom du kjører på strøm eller som ren måler når den går fossilt.

Ikke gjerrig
Vi har testet en rekke ladbare hybrider, blant annet Toyota Prius, men Minien matcher ikke disse. 32 kilometer klarte vi før treeren begynner å hamre. Mini sier «opp til 42». Temperaturen var 18 grader. Etter 5 mil er forbruket 0,24, og etter 10 mil, 0,43. Vår 20 mil lange testrunde endte med et gjennomsnittlig forbruk på 0,58 liter på mila. Da hadde bilen brukt 11,7 liter drivstoff. Dersom du ikke bruker ladekabelen vil du altså kunne klare et forbruk på 0,67 dersom du kjører pent.
Med normal kjøring, må du nok regne med å havne oppunder 0,9 liter på mila. Det ble forbruket da vi testet Mini Cooper S Countryman med 190 hester. Det står i ganske stor kontrast til forbruket på 0,21 som loves.
Dersom du slurver med ladingen, blir det hyppige besøk på bensinstasjonen. Bensintanken er nemlig krympet for å få plass til batteriet og er bare på 36 liter.

Stram
Fast understell og stram styrerespons fungerer bra i hybridversjonen. Riktignok formidler styringen fint lite, men den litt tunge følelsen og invitasjonen til gjerrig kjøring kler oppsettet bra. Designen med Minis kule silhuett gir også noen ulemper. Den høye midjen, og nesten loddrette frontruten langt der fremme gir deg dårligere oversikt enn i langt større biler, som f.eks den fem meter lange Audi A6 og Mercedes E-klasse.
Hyggelig startpris - mye ekstra
Kjekke ting som håndfri åpning av bakluke, nøkkelfri adgang, parkeringssensorer og ryggekamera, de justerbare baksetene og aktiv cruise control koster ekstra. Mini er influert av BMW og premiumfølelsen er absolutt til stede takket være kule materialvalg. Den er allikevel for leken og «barnslig» inni til å kunne konkurrere med X1 på luksusfølelsen.
Du får bare noen forhjulstrekkere med småmotorer til en lavere pris. På grunn av avgiftene blir startprisen på hyggelige 370.000 kroner. Vår bil har i tillegg ekstrautstyr for nærmere 100.000 kroner, men da er det stort sett pynteting som drar opp prisen. Men adaptiv fartsholder, avblendbart sladrespeil, parkeringssensor bak, LED frontlykter, midtarmlener foran og bak samt høydejusterbare seter må man faktisk betale ekstra for å få.
Importøren regner med at over halvparten vil velge denne versjonen i Countryman-modellrekken. Vi har problemer med å skjønne at noen som helst velger noe annet.
Mini Cooper S ALL4 Countryman | |
Hovedmotor: | R3, 12V, turbo, bensin |
Slagvolum: | 1 499 ccm |
Effekt - o/min : | 136 hk / 4400 |
Dreiemoment - o/min: | 220 Nm / 1250 |
Elekrisk motor | 88 hk/ 165 Nm |
0-100 km/t: | 6,8 sek |
Toppfart: | 198 km/t |
Forbruk: | 0,21 l/mil |
CO2-utslipp: | 49 g/km |
Tankvolum: | 36 liter |
L/B/H: | 430/182/156 cm |
Akselavstand: | 267 cm |
Dekkdimensjon: | 225/55R17 |
Bagasjerom: | 450/1390 liter |
Egenvekt: | 1660 kg |
Hengervekt: | 0 kg |
Pris fra: | 369 000 kroner |
Pris testbil: 443.420 kroner |
Testresultat
Bra pris (til Mini å være) ok plass. Kul design. Automat og drift på alle fire.
Kort elektrisk rekkevidde, liten bensintank, høyt forbruk.