Hvorfor gamlingen selv, Ferdinand Porsche, grunnleggeren av Porsche, led av denne fetisjen for å lage traktorer vet ikke vi. Men det var åpenbart smittsomt. (Han hadde en kollega i Italia som het Ferruccio Lamborghini som også likte å skru sammen traktorer. Dette var i forkant av at Enzo Ferrari proverserte ham til å starte med det åpenbart mest fornuftige, nemlig å lage kostbare supersportsbiler.)
Les mer om testen av diesel-porschen.
Porsche i på krigsstien
Porsche har nå utvilsomt funnet løsningen på hvordan butikken skal styres. Fra å være bortimot kassabelt på begynnelsen av 90-tallet har det bare gått en vei, og det er oppover. Konsernsjefen i Porsche, Wendelin Wiedeking, startet i jobben i 1993. Han satte samtidig i gang en gedigen hestekur for å få bilmerket tilbake på beina. (Porsche var på beina midt på 80-tallet. Så gikk det nedover i hurtig tempo.)
Grepene bestod av helt vanlige ting som å fikse dårlig kvalitet, få kostnadene ned og profitten opp. Wiedeking hentet ekspertise fra Japan som innførte det japanske systemet Kaizen (som rett og slett betyr forbedring), og fikk orden på produksjonen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger