Sjekk oljen før ferien

Det er krise når denne lampa lyser

Når denne røde lampa lyser, er ferieturen plutselig blitt et mareritt.

RØD FARE: Når denne lampen lyser er det bare en ting å gjøre: Stopp umiddelbart, sjekk oljen. Med for lite olje kan motoren gå i stykker. Foto: Rune Korsvoll
RØD FARE: Når denne lampen lyser er det bare en ting å gjøre: Stopp umiddelbart, sjekk oljen. Med for lite olje kan motoren gå i stykker. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Instrumentpanelet på en moderne bil kan ha opptil 30-40 varsellamper. De røde er de viktigste, og akkurat denne med ei oljekanne på viktigst av alle. Det betyr rett og slett at motoren er i ferd med å gå tom for olje eller at oljetrykket i motoren er borte. Eller begge deler. Begge deler kan før til store motorskader eller totalt havari. Når denne lampa lyser er de bare en ting å gjøre: Stopp umiddelbart.

Stopp med en gang

Fortsetter du å kjøre etter at den har begynt å lyse, kan det gå riktig galt med motoren. Det er ikke en gang snakk om å kjøre videre til nærmeste bensinstasjon.

Etter at du har stoppet, venter du noen minutter og sjekker oljenivået Er oljen på minimum eller lavere; etterfyll og start motoren igjen. Dersom den røde lampen slukker kan du kjøre videre. Er det nok olje på motoren er det en feil du ikke kan fikse selv. Ring etter bilberger.

IKKE FARLIG: Før du drar på ferie må du sjekke oljen på motoren. Opp med panseret og opp med peilepinnen. Det er ikke farlig. Foto: Rune Korsvoll
IKKE FARLIG: Før du drar på ferie må du sjekke oljen på motoren. Opp med panseret og opp med peilepinnen. Det er ikke farlig. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Motoren går i stykker

Hva skjer dersom du fortsetter å kjøre etter at oljelampen har begynt å lyse? De bevegelige delene i motoren får for lite eller ingen smøring. I verste fall kan motoren skjære seg og bli helt ødelagt. Det som er helt sikkert er at slitasjen på motoren øker. I tillegg til å smøre alle de bevegelige delene, er nemlig motoroljen også med på å kjøle motoren. En varm sommerdag med tungt lastet bil er dette helt nødvendig. Belastningen på motoren er større enn under den daglige kjøringen og det kan betyr høyere oljeforbruk.

Slik sjekker du oljen

Før du drar på bilferie i sommer må du selv sjekke at det er nok olje på motoren. Det er svært enkelt. Åpne panseret. Det er ikke farlig, selv om mange tror det. Gjør det mens bilen står rett og motoren er kald. Er motoren varm, må du vente noen minutter etter at den er slått av, slik at olje kan renne tilbake i bunnen av motoren.

Trekk opp peilepinnen, tørk av med et papir, sett den tilbake på plass og trekk den opp igjen. Da vil oljenivået i motoren vises på pinnen. Nivået skal være på maks-merket på pinnen.

AVSLØRER: En ny olje er nøttebrun og blank. Ser du at oljen er svart og seig, må den byttes. Er det for lite olje må du etterfylle. På de fleste biler går det en liter mellom maks. og min. på peilepinnen Foto: Rune Korsvoll
AVSLØRER: En ny olje er nøttebrun og blank. Ser du at oljen er svart og seig, må den byttes. Er det for lite olje må du etterfylle. På de fleste biler går det en liter mellom maks. og min. på peilepinnen Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Ta med en boks olje

Hvis det er på min-merket, mangler det på de fleste biler rundt en liter olje. Da må du fylle etter. På noen biler er oljemengden mellom maks. og min. 0,5 liter. Sjekk bilens instruksjonsbok dersom du er usikker. Eller du kan etterfylle 0,5 liter, vente noen minutter og peile oljen en gang til for å se hvor høyt nivået har steget. En boks med reserveolje kan være greit å ha med på ferieturen.

Noen moderne biler har ikke en peilepinne for oljen. Da er du prisgitt informasjon på instrumentene.

Avslører motor-feil

Med det samme du har peilepinne oppe, kan du sjekke et par andre ting: Ny olje har en nøttebrun og nesten gjennomsiktig farge. Er oljen svart , bør den byttes før du drar på ferie. Er oljen grå, tyder det på at det er kommet vann i oljen. Ikke bra. Er oljen svart og seig, er det mye sot og avleiringer i den. Det kan tyde på feil på motoren. Sjekk med et verksted hva som kan være problemet. I begge tilfeller bør uansett oljen skiftes før du drar på langtur.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer