Vegdirektoratet jobber nå med å utrede den videre skjebnen til forslaget, som Transportøkonomisk Institutt (TØI) lanserte i fjor.
- Vi har god framdrift i arbeidet, men det er ennå for tidlig å trekke noen konklusjon om hva som blir utfallet av saken. Vi tør heller ikke anslå noe tidspunkt for når en avgjørelse i saken er klar, sier kommunikasjonsrådgiver Kjell Solem i Vegdirektoratet til Dinside i dag.
Sparer 20 til 35 liv
Det var Statens vegvesen som bestilte rapporten fra TØI. Den ser på hvilke tiltak som må settes i verk for å kunne oppfylle den såkalte nullvisjonen for drepte og skadde i trafikken.
Her konkluderes det med at én av de viktigste tiltakene er at fartsgrensen på veier med 50 km/t settes ned til 40 km/t, at dagens veier med 60 km/t får 50 km/t og at fartsgrensen på 80 km/t senkes til 70 km/t. På veier med midtdeler er det imidlertid mulig å ha en høyere fartsgrense enn 80 km/t, ifølge rapporten.
Dersom fartsgrensene settes ned, slik rapporten viser, vil det hvert år redusere antall drepte i trafikken med mellom 20 og 35, og antall hardt skadde med mellom 70 og 135, konkluderer Rune Elvik, som står bak TØI-rapporten.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger