Test: BMW M340i xDrive

Det perfekte kompromisset

Både sportslig, komfortabel, kapabel og familievennlig.

DEN BESTE BMW-EN: M340i xDrive kombinerer det beste av alt hos BMW. Den føles kompakt, lav, sprek, stram og herlig som en sportsbil og har samtidig høy komfort, lavt støynivå, god plass og fantatsiske vinteregenskaper med firehjulsdrift . Foto: Rune M. Nesheim
DEN BESTE BMW-EN: M340i xDrive kombinerer det beste av alt hos BMW. Den føles kompakt, lav, sprek, stram og herlig som en sportsbil og har samtidig høy komfort, lavt støynivå, god plass og fantatsiske vinteregenskaper med firehjulsdrift . Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
Publisert

Etter en uke med M340i er dommen soleklar. Dette er den beste BMW-en du får kjøpt akkurat nå … hvis du liker å kjøre bil. Joda, det finnes varianter med bedre egenskaper hver for seg, men ingen kombinerer flere av elementene like godt som denne.

Her har du mye av alt. Det perfekte kompromisset, hvertfall hvis du velger den romslige stasjonsvogna.

Argumentene hagler

  • En helt nyutviklet twinscroll singelturbo 3-liters rekkesekser på 374 hk og 500 Nm.
  • En herlig 8-trinns steptronic Sport girkasse med lynraske girskift både fra den lille stikka og padlene bak rattet.
  • M Sport differensial med elektrisk styrt differensial som klyper lynraskt for å sikre deg maksimalt grep på bakhjulene.
  • En clutchstyrt senterdifferensial som sender akkurat så mye krefter fremover som elektronikken bestemmer skal fremover. I kjøreprogrammene Sport og Sport+ blir den mer bakhjulstrukket.
  • Et eget M Sport understell der bakhjulsopphenget også har fått et par ekstra stag for å sikre ønsket oppførsel. Vår bil har også adaptive M støtdempere og M Sport styring
  • 4-stemplede blålakkerte Calippere klemmer hardt rundt 374 mm store bremseskiver foran.
  • Og ikke minst et M Sport eksosanlegg som gir deg den herligste seksersang med bass og pauker når det gires og slippes opp. Ikke mye, men passe for hele familien.

Herlig kjøremaskin

Sortimentet er krympet i Norge. Nå får du ikke lenger 3-serie med manuell girkasse, og når den den ladbare Norgesfavoritten 330e kommer med firehjulsdrift finnes ikke 3-serie lenger som ren bakhjultrekk. 330e (fra 457.100,-) bærer bokstavene sine med rette. Den har 34 hester mer og føles like pigg som den 100.000 kroner dyrere 330i, og den har da fordelen at den kan lades.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer