Ukens veteran: Renault 4

«Det skumleste jeg har gjort i en bil»

En Porsche som kommer i 250 km/t bakfra, ville gjort bilen til en ugjenkjennelig skraphaug - den sikre død for oss inni.

RENAULT 4 PÅ NÜRBURGRING: Vi hentet en bil i Nice og MÅTTE teste den på den beryktede Nordsløyfa på vei hjem. Det er første gang jeg har hatt dødsangst av å kjøre for sakte. Foto: Rune M. Nesheim
RENAULT 4 PÅ NÜRBURGRING: Vi hentet en bil i Nice og MÅTTE teste den på den beryktede Nordsløyfa på vei hjem. Det er første gang jeg har hatt dødsangst av å kjøre for sakte. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
Publisert

Karosseriet i tynne plater er trukket rundt tynne rør og er mer designet for å holde regnet ute, enn å skulle beskytte mot kollisjoner i høy fart.

Etter 310 mil gjennom Europa er jeg fortsatt litt usikker på hvorfor jeg endte opp med en Renault 4. Manglene er mange, men den gamle damen kan fortsatt kunsten med å sjarmere.

Enkelte ganger får man bare så vanvittig lyst på en bestemt bil, og ofte en litt sær en. Av en grunn som jeg ikke helt vet selv, fikk jeg et brennende ønske om styggsjarmøren Renault 4. Det er noe enkelt, ærlig og ekte ved bilen og historien rundt den som fascinerer meg.

Da Renault 4 ble lansert i 1961, kom den som et sent svar på den 13 år gamle Citroen 2CV.

En allerede gammel 750 kubikker på 22,5 hester sto for framdriften. Den rimeligste modellen hadde et forenklet dashbord, én solskjerm og manglet både vindusvisker og paneler i dørene.

For de som ikke hadde råd til R4, ble det tilbudt en R3, uten de bakerste siderutene og en 600 kubikker. Da ble den billigere enn 2CV.

Franskmennene likte sin firer, for etter fem år i produksjon hadde den rundet én million solgte biler.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer