Det største hemmelighets-kremmeriet

Vi har forståelse for at ikke de mest intime detaljer kan bli brettet ut på bordet, men ikke at det skal være så sparsommelig som dette. Spennende var det likevel å treffe denne høyprofilerte gjengen.

Publisert
Sist oppdatert

Monaco (DinSide Motor): Renault lanserte sin nye modell i Grimaldi Forum i Monaco. Første nedtur kom allerede da. Det var overhodet ikke mulig å få komme litt innpå bilen for å se litt grundig på den. Den ble stående på scenen mer eller mindre alene, kun akkompagnert av en lekker V10 motor. Førerne og Flavio Briatore var det derimot ikke vanskelig å komme innpå.

V10

Alle Formel 1-bilene er utstyrt med V10-motorer. Svært få tekniske data er tilgjengelig om motoren, men i tillegg til antall sylindere får vi vite at vinkelen i V-en er på 72 grader og at den har et slagvolum på 3 liter. Ytelser er en fullstendig hemmelighet, men det antas at denne motoren yter et sted mellom 900 og 1.000 hestekrefter.

Dimensjonene på bilen får vi vite litt om. Mesteparten av chassis og karosseri er laget av karbonfiber. Deler av chassiset består også av aluminium. Bremseskivene er også laget av karbonfiber og kaliperne kommer fra AP-racing. En Formel 1-bil er både lang og bred. Årets Renault-modell er 4,8 meter lang og 1,8 meter bred. Det er omtrent den samme størrelsen som en stor stasjonsvogn. Akselavstanden er på hele 3,1 meter. En Opel Vectra stasjonvogn har en akselavstand på 2,83 meter.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer