Vinterferien er i gang og de neste to ukene drar mange opp i vinterfjellet. Plutselig dukker det opp utfordringer som gjør at bilen ikke lenger er samarbeidsvillig. Det kan være alt fra frossen ladeluke til at bilen nekter å starte.
Triksene for at livet med bilen i vinterkulda skal bli enklere er mange. Vi har plukket ut de fire beste. De kan gjøre de neste dagene og ukene med bilen litt bedre.

Slipper å skrape
Hver morgen er det mange som sliter med å få bilrutene fri for is. I kulda kan den være skikkelig vanskelig å fjerne. Få isskraper klarer jobben.
Løsningen er så enkel som å dra til nærmeste rekvisitabutikk og kjøpe seg et spesielt trekk til å legge over frontruta. Det trekker ikke til seg fuktighet, koster bare fra en hundrelapp, tar 30 sekunder å legge på og enda kortere tid å ta av igjen.
Frontruta er fri for is, du har god sikt, unngår å kjøre på noen og slipper ei saftig bot fra politiet for uforsvarlig kjøring.

Slik vasker du bil i kulda
Tiner ladeluka
Tidligere var det ofte dørlåsene på bilen som frøs i kulde. Nå har de fleste biler låser som åpner og lukker med en trykk på en knapp og problemet er løst. Nå er det ladelukene til elbilen som er problemet. Mange modeller sliter med luker som fryser fast og ikke lar seg åpne. Da står du der uten å få ladet.

Løsningen er det gode gamle plastpose-trikset. Fyll en bærepose halvfull med varmt vann og legg på luka. Det er så mye varme i en slik pose at det tiner luka i løpet av et halvt minutt.
Bruk en silikonstift (kjøpes på bensinstasjonen) og smør gummilisten rundt luka før du lukker den. Da unngår du at den fryser på nytt. Har du en gammel bil med lås der du må bruke nøkkel, funker trikset like godt der.

Alltid start
Etter noen uker med mange kuldegrader og mye småkjøring, er startbatteriet i bilen allerede betydelig svekket. Du ønsker selvfølgelig at bilen skal starte hver gang du vrir på nøkkelen eller trykker på startknappen. Blir det noen kuldegrader ekstra de neste dagene, er det stor sjanse for å oppleve startnekt.
For å unngå dette er det bare en ting å gjøre: Finn fram hjemmeladeren og kople den på batteriet. Noen timer med vedlikeholdslading gjør at bilen starter enkelt og greit også de neste ukene.
OBS: Også elektriske biler har et 12-volts startbatteri som må lades med jevne mellomrom.

Unngå rekkeviddesjokk
I den kulda vi opplever nå om dagen, kan rekkevidda til elbilen bli nesten halvert. For mange ferske elbileiere kommer dette som et sjokk. Det beste tipset for at rekkevidda i kulde skal bli så lang som mulig, er å sørge for at batteriet er varmt når du starter om morgenen.
Noen biler har et eget system for forvarming av batteriet. For de som ikke har det, er trikset da å sørge for at batteriet er ferdig ladet rett før du skal starte om morgenen.
Hvis du i tillegg sørger for å ha varmet opp kupeen i bilen mens den står koplet til strøm, har du sørget for best mulig rekkevidde selv om det er minus 15 ute.