528 hestekrefter og et dreiemoment på 700 Newtonmeter. Det er de harde fakta Audi flagger når de nå lanserer konseptversjonen av Audi Q8 på bilmessen i Detroit.
Konseptbilen er utgangspunktet for en bil som vil komme på markedet i 2018, forteller Audi.

Prøvekjørt: Audi satser på hydrogen
Tidligere har det blitt spekulert i om Q8 skal bli den elektriske SUV-en Audi tidligere har annonsert. Nå viser de altså en ladbar hybrid med navnet Q8, men dette utelukker ikke at også den elektriske versjonen vil hete Q8, for som sagt, Audi forteller at denne konseptbilen bare er basisen av en bil som kommer i 2018.
Uavhengig av drivlinje så er Q8 en doning på rett over 5,02 meter. Bredden på 2,04 meter gjør den heller ikke mindre synlig i terrenget. At den ville bli stor ligger også i navnet, ettersom tallene i modellnavnet er i stigende rekkefølge.
Q8 er også starten på et nytt designspråk fra selskapet, noe mange har etterlyst i flere år.

Til tross for en lavtliggende taklinje lover Audi at det skal være god plass for baksetepassasjerene. At taklinjen trekkes ned på flere og flere biler skyles rett og slett mindre luftmotstand, og dermed redusert forbruk og utslipp.
Les også: Spår om en kommende Audi Q6
I fronten er grillen satt sammen av seks doble stående stolper, noe Audi nevner spesielt. Det må bety at også dette blir en del av det visuelle uttrykket i fremtiden. Uten for grillen sitter det tynne LED frontlamper, som er med på å forsterke bredden på bilen.
Nytt indre

I denne konseptbilen har Audi valgt å gjøre bilen til en luksuriøs fireseter. Regn med at produksjonsmodellen også kan fås med baksete til tre, og kanskje en tredje rad med plass til to.Bagasjerommet er for øvrig oppgitt til 630 liter.
Det er likevel instrumenteringen som virkelig trekker til seg oppmerksomheten. Foruten et konfigurerbart display foran rattet, er nesten hele dashbordet et display som kommer frem bak en blank sort plate som ikke ser ut som et display i det hele tatt før det kommer lys i det.
Denne løsningen fortsetter også i midtkonsollen lenger ned, og det hele blir veldig futuristisk og moderne, i tillegg til at det er ryddig.
Om det er like funksjonelt i praksis gjenstår å se når vi får teste doningen, men alle displayene -bortsett fra det foran rattet – er berøringsskjermer.

Bensinhybrid
I motsetning til Q7 e-tron, som drikker diesel, har Audi i Q8 laget en bensinhybrid. Bensinmotoren, en 3,0 TFSI, leverer hele 333 hestekrefter fra et dreiemoment på 500 Nm alene. Elektromotoren leverer 136 hester, og dreiemomentet på denne er 330 Newtonmeter alene.

Audi viser konkurrent til Model X
Den samlede ytelsen blir dermed de nevnte 528 hestekrefter og heftige 700 Nm.
Det kan flytte den store bilen fra stillestående til 100 km/t på 5,4 sekunder, og toppfarten er oppgitt til 250 km/t. Forbruket er oppgitt til 0,23 liter per mil, noe som tradisjonen tro på store ladbare hybrider antagelig er langt fra sannheten. Det samme er da også tilfellet med utslippet, som oppgis til 53 gram per kilometer.
Batteriet i denne hybriden er på 17,9 kWh, noe som tyder på at det er det samme batteriet som sitter i Q7 e-tron.

I Q8 skal dette holde til 60 kilometer kjøring på kun strøm, og vi kan anta at også Q8 bruker navigasjonen til å bestemme når bensinmotoren skal brukes, og når det er på tide å kun bruke elektrisk drift, i tettbebygde strøk, og lignende.
Om dette blir den nye elbilen også gjenstår å se. Audi har i hvert fall lovet at bilen skal ut på markedet i 2018, så får vi bare vente og se hvilken som kommer først. Q8 kan også bli innpakningen for deres nye hydrogenelektriske modell, som kommer noe senere.
LES OGSÅ: