Hyundai Ioniq er Årets Bil 2017

– Dette blir lagt merke til globalt

De 25 ansatte i Hyundai Norge har allerede mottatt gratulasjoner fra Seoul. Med Ioniq er de på vei inn i fremtida.

I FESTSTEMNING: Nå skal spruten stå, oppfordrer Dagbladet-fotografen. Pr-sjef Morten Brusletto gjør som han får beskjed om, og lar det regne over både bil, ansatte, administrerende direktør og juryleder. Foto: Jacques Hvistendahl
I FESTSTEMNING: Nå skal spruten stå, oppfordrer Dagbladet-fotografen. Pr-sjef Morten Brusletto gjør som han får beskjed om, og lar det regne over både bil, ansatte, administrerende direktør og juryleder. Foto: Jacques Hvistendahl Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Midt på gulvet står en dryppende våt sørkoreaner. Rundt står en mengde feststemte mennesker. Gulvet er klissete. Det drypper fra lysarmaturet i taket. Det lukter fest.

For å forstå hva som har skjedd må vi spole tilbake.

– Nææi! Du tuller nå? Ååh! Dette er moro! Nå skal jeg sprette champagnen, nærmest ropte Morten Brusletto i telefonen av glede.

Da hadde Pr-sjefen i Hyundai Norge akkurat fått vite at Ioniq har gått av med seieren som Årets Bil 2017.

Forrige uke presenterte vi Årets Bil 2017 - Lesernes Favoritt.

Når vi dagen etter møter Brusletto, administrerende direktør Thomas Rosvold og flere av de ansatte ved kontorene på Økern i Oslo, står ikke jubelen tilbake. Nok en gang sprettes champagnen. Men ingen får smake de edle dråpene. Foruten sørkoreaneren på gulvet.

– Dette er overraskende, og utrolig moro, sier Rosvold med et stort smil – og champagneflekker på skjorta.

– Men det føles også veldig fortjent. Jeg er glad for medarbeiderne våre. De har jammen stått på, skryter sjefen.

– En verdig vinner

Årets Bil - tidligere vinnere

2016: Volvo XC 90
2015: Kia Soul
2014: Tesla Model S
2013: Audi A3
2012: Opel Amera
2011: Volvo V60
2010: Toyota Prius
2009: VW Golf

Juryleder i Årets Bil og ansvarlig redaktør for motorredaksjonen i Aller Media, Espen Stensrud, mener de Hyundai-ansatte har grunn til å feire. Ioniq er nemlig en meget verdig vinner.

– Ja. De scorer høyt på kriteriene som juryen legger til grunn; totalopplevelse, utstyr og gunstig pris, forklarer Stensrud.

– Konseptet deres som helhet, med de de tre forskjellige miljøvennlige drivlinjene, viser dessuten at Hyundai er på ballen, og sender Ioniq rett i krysset i det norske markedet, illustrerer jurylederen.

Har fått en ny hverdag

Hyundai Norge kan se tilbake på flere turbulente år. I 2014 måtte de til og med ha økonomisk krisehjelp fra det store internasjonale konsernet. Nå er det tatt massive grep, samtidig som Hyundai har fått en meget interessant bil å fronte på det norske markedet.

– Utfordringen vår har vært merkeannerkjennelse og tilstedeværelse. I Norge er det slik at noen bilmerker dominerer. Så er det røkla. Kanskje er vi en del av den, vedkjenner administrerende direktør Thomas Rosvold.

– Men nå er markedet i endring. Ioniq har blitt omfavnet av alle – fra presse, forhandlere til kunder. Det er virkelig moro, og en ny hverdag!

– Hva har de ansatte gjort for å bidra til at Ioniq går til topps i denne kåringa?

– Alt fra a til å. Vi er bare 25 medarbeidere her, så skulle vi snu trenden måtte alle forplikte seg. Fra logistikk, markedsføring og mange andre aspekter. Alle måtte bidra med det lille ekstra. Det har de gjort!

– Tre for én

Allerede morgenen etter at Pr-sjef Morten Brusletto fikk gladnyheten på telefon fra Aller Media, tikket det inn gratulasjonsmeldinger fra konsernet – både fra Europa-kontoret i Frankfurt og fra hovedkontoret i Seoul, Sør-Korea.

– Dette er en fjær i hatten for konsernet. Selv om Norge er et bittelite bilmarked, så følges vi tett av moderselskapet vårt. Det er fordi Norge har så stor andel elbiler, forklarer Brusletto.

– Dette blir lagt merke til globalt. Det er jeg sikker på.

Hyundai Ioniq fikk kamp til døra av spesielt Mercedes-Benz E-klasse, om tittelen Årets Bil. Ett av ankepunktene mot tyskeren var imidlertid at man raskt får tre Ioniq til prisen av én E-klasse.

– Jeg synes Mercedesen er kjempeflott, jeg altså. Men enten kan far flotte seg i én E-klasse. Eller så kan han være grei og kjøpe en ladbar hybrid til seg selv, og samtidig kunne spandere en elbil til mor og en hybridbil til barna. I rødt, hvitt og blått, smiler Rosvold og høster latter.

Årets Bil 2017 – Topp 3

1 - Hyundai Ioniq
Hyundai har laget et unikt konsept med én bil, og tre valgfrie drivlinjer. Her kan du velge om du vil ha bilen som en ren elbil, som hybrid, eller som ladbar hybrid. For å kunne velge den løsningen som er best for deg bør du først analysere eget bruksmønster. Deretter velger du den drivlinjen som passer bruksmønsteret best. At bilen er svært lettkjørt, godt utstyrt, har god garanti og meget gunstig pris gjorde at vektskålen tippet i Ioniqs favør.

2 - Mercedes-Benz E-klasse
En av verdens absolutt beste biler. Den leverer eksemplarisk på alle punkter, har mer sikkerhetsutstyr enn så godt som alle andre biler, og er en virkelig god ambassadør for det fremtidige Mercedes-Benz. Bilen er i tillegg klassens største, har kjøreegenskaper som burde være et forbilde for alle dens konkurrenter, og den leverer komfort og opplevd kvalitetsfølelse i særklasse. Ulempen er at en bil med fornuftig motor og riktig utstyrspakker i beste fall koster trekvart million. Den er med andre ord en bil for de få.

3 – Volvo V90
V90 deler mange av de samme gode egenskapene med E-klasse fra Mercedes-Benz. I tillegg har den et design som tydeligvis faller i smak hos veldig mange. Innvendig oser den kvalitet allerede før du får tatt i den, og Volvo har gjort veldig mye riktig for å tekke nordiske kunder. V90 ble også stemt frem som lesernes valg under årets avstemming, på samme måte som Volvo XC90 gjorde det i fjor. V90 deler plattformen og mye av komponentene med XC90, som ble kåret til Årets Bil i fjorårets konkurranse.

LES OGSÅ:
Hyundai Ioniq - et kinderegg
Hyundai Ioniq - Ja takk, alle tre!
Test av Årets Bil 2016 - Volvo XC90

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer