Polestar 3

Dette blir Polestars neste elbil

Det som mest sannsynlig blir Polestars neste bil blir bygd på samme plattform som populære Volvo XC90.

POLESTAR 3: Dette er det eneste bildet svensk-kineserne har vist av deres etterlengtede SUV. Foto: Polestar
POLESTAR 3: Dette er det eneste bildet svensk-kineserne har vist av deres etterlengtede SUV. Foto: Polestar Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

1, 2 ... Det er navnene på Polestars to bilmodeller til dags dato. Men det stopper naturligvis ikke der. Det svensk-kinesiske bilmerket har kommet for å bli. Om man har lært å telle til tre, skjønner man raskt hva som blir navnet på Polestars neste bil.

Ikke nødvendigvis. Det kan bli et kappløp mellom Polestar Precept, som vi omtalte allerede i starten av fjoråret, og ... Polestar 3. Nå har i alle fall administrerende direktør Thomas Ingenlath i Polestar gitt spennende informasjon om sistnevnte.

Basert på norgesfavoritt

Som mange kjenner til er det tette bånd mellom Polestar og Volvo, da de blant annet har felles eier i kinesiske Geely. Det er nå kjent at førstnevntes neste elbil skal baseres på neste generasjon av norgesfavoritten Volvo XC90, den store SUV-en som i neste generasjon også er varslet å komme med en heleletrisk drivlinje.

Det amerikanske bilmagasinet Car and Driver skriver at Polestar 3 i USA skal produseres på samme fabrikk, i South Carolina, som i dag bygger Volvo S60. Der vil også neste Volvo XC90 settes sammen.

XC90 er en stor og forholdsvis dyr SUV, som mange nordmenn har knyttet til sitt bryst. Det var mye takket være den ladbare T8-versjonen, som ifølge mange kom ufortjent godt ut av den norske avgiftskalkulatoren, til tross for tung vekt og marginal elektrisk rekkevidde.

Andre generasjon av SUV-en vil ikke bare bli elektrisk, men også tilby tre seterader. Det får imidlertid ikke Polestar 3, avslører Thomas Ingenlath overfor Car and Driver.

Thomas Ingenlath er administerende direktør i Polestar. Foto: Polestar
Thomas Ingenlath er administerende direktør i Polestar. Foto: Polestar Vis mer

Mer sporty

For som bildet i toppen av artikkelen kan avsløre, sørger det skrånede taket i bakkant for at plassen blir for liten for tre rader. Polestar 3 blir dermed mer sportslig og luksuriøs, framfor familievennlig, i forhold til Volvo XC90.

– Jeg har ikke noe imot tre seterader i seg selv. Å ha to rader gir imidlertid mulighet til å gi bilen den aerodynamiske taklinjen, og det igjen sjansen til å understreke mellomrommet mellom første og andre rad, noe som virkelig gir den andre raden en luksuriøs følelse, sier Ingenlath, som også har bakgrunn som Volvos sjefdesigner.

POLESTAR PRECEPT: Det virker ennå ikke helt spikret hvem av Polestar 3 og Precept som blir Polestars neste (el)bil, men på de offisielle bildene har vi har sett mer av sistnevnte. Dette bildet av prototypen Polestar Precept ble offentliggjort forrige uke. Foto: Polestar
POLESTAR PRECEPT: Det virker ennå ikke helt spikret hvem av Polestar 3 og Precept som blir Polestars neste (el)bil, men på de offisielle bildene har vi har sett mer av sistnevnte. Dette bildet av prototypen Polestar Precept ble offentliggjort forrige uke. Foto: Polestar Vis mer

Gir flere valg

Mens Volvo XC90 kun blir produsert som firehjulstrekker, vil Polestar 3 gi valget mellom enten fire- eller bakhjulsdrift. Dessuten skal toppversjonen få mer kraft enn XC90.

– Det er mange mennesker som ikke trenger firehjulsdrift. I Norge eller Østerrike vil vi alltid selge mer firehjulsdrift. Men i Kina og USA er mange fornøyd med én motor, sier Ingenlath til Car & Driver.

Både Polestar 2 og Tesla Model 3 Long Range er lynraske familiebiler. Men hvilken av dem er raskest i virkeligheten? Vis mer

Først etter Polestar 3 vil trolig bilen som i dag kalles Precept ankomme. Den vil bli mindre knyttet til Volvo. Polestar har kunngjort at en stor del av utviklingsarbeidet av denne vil finne sted i Storbritannia. Britene vil samarbeide om denne med kollegene i Gøteborg.

– Å gå for elektrisitet er et avgjørende valg i bilhistorien. Kombinasjonen av britisk ingeniørtalent og svensk kompetanse vil sikre at bilene våre er blant de best ytende og mest bærekraftige på veien, har Ingenlath sagt tidligere.

Bekreftes i Norge

Polestar Norge bekrefter overfor Dinside uttalelsene til den administrerende direktøren i selskapet, men legger til at Europa-bilene trolig ikke vil komme fra USA, men fortsatt produseres i Kina, som tidligere.

De kan ikke bekrefte noe årstall for europeisk eller norsk lansering for Polestar 3, eller om denne bilen faktisk kommer før eller etter Polestar Precept hit til lands.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer