Dette bør du vite om elbil

Elbilene fosser frem. Er du på kjøperen, er det en del ting du bør kjenne til.

STADIG FLERE LADEPLASSER: Med et elbilsalg på cirka 18.000 bare i 2014, trengs det mange flere slike. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
STADIG FLERE LADEPLASSER: Med et elbilsalg på cirka 18.000 bare i 2014, trengs det mange flere slike. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Ved årsskiftet går vi inn i det som i praksis er elbil-år nummer fem i Norge.

Når det gjelder antall solgte biler hadde «Think-eventyret» ikke medført noen revolusjon.

Det ga imidlertid grunnlaget for det pågående elbil-rushet her i landet, ved å gjøre norske myndigheter vennlig innstilt overfor biler med nullutslipp (les i praksis elbiler) med dertil hørende avgiftsfordeler og annen tilrettelegging.

Ordet «elbilfordeler» ble et nyord som først de siste fire årene er blitt kjent i befolkningen.

Elbilfordelene

Stortinget inngikk et klimaforlik i 2012 som sikrer avgiftsfritak ut 2017 eller til det er 50.000 elbiler i Norge. Med salgstakten vi nå opplever - cirka 12 prosent av det totale bilsalget måned for måned - vil vi nå det tallet allerede neste år.

Og (uten falsk beskjedenhet, hum...) det overrasker ikke oss i Dinside, som spådde dette før det tok av for alvor.

Bompengekutt er førstepri

I fjor kunne Dinside rapportere at rundt 2.000 medlemmer i Norsk Elbilforening hadde blitt bedt om å rangere de tre viktigste elbilgodene i en medlemsundersøkelse.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer