Hvis du en gang i livet har opplevd at dekkene begynner å vannplane for fullt, har du vært igjennom noe du aldri ønsker skal skje igjen.
Dekkene vannplaner fordi mønsteret ikke lenger er i stand til å drenere vekk vannet som samler seg foran hjulene. Det begynner å flyte på vannet og bilen mister rett og slett all kontakt med veibanen. Det hjelper ikke om du styrer eller bremser – bilen går dit den selv vil.
1,6 millimeter er lite
Det er akkurat dette som med stor sannsynlighet vil skje dersom du begir deg ut i sommertrafikken med dårlige dekk. Minstekravet til mønsterdybde i sommerdekk er 1,6 millimeter «målt i hovedrillen over ¾ av slitebanens bredde», som det heter i loven.
Vi ønsket å se på hvor bra eller dårlig et dekk som er slitt ned mot denne minstegrensen er i forhold til et nytt dekk. Resultatene av testene vi har gjort er rett og slett skremmende.
Skummel vannplaning
Sammen med flere ny dekk, tok vi med et slitt Continental sommerdekk som var brukt i to sesonger, men som fortsatt hadde 4 millimeter mønster igjen.
I vannplaningstesten i sving mistet det slitte sommerdekket alt grep allerede ved 61,2 km/t. Det beste, nye dekket, Goodyear, beholder grepet til 83,1 km/t. Med andre ord en forskjell på over 20 km/t med et sommerdekk som har et godt stykke igjen til minstekravet til mønster.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger