Hvis du en gang i livet har opplevd at dekkene begynner å vannplane for fullt, har du vært igjennom noe du aldri ønsker skal skje igjen.
Dekkene vannplaner fordi mønsteret ikke lenger er i stand til å drenere vekk vannet som samler seg foran hjulene. Det begynner å flyte på vannet og bilen mister rett og slett all kontakt med veibanen. Det hjelper ikke om du styrer eller bremser – bilen går dit den selv vil.
1,6 millimeter er lite
Det er akkurat dette som med stor sannsynlighet vil skje dersom du begir deg ut i sommertrafikken med dårlige dekk. Minstekravet til mønsterdybde i sommerdekk er 1,6 millimeter «målt i hovedrillen over ¾ av slitebanens bredde», som det heter i loven.

Gjør piggdekk-unntak
Vi ønsket å se på hvor bra eller dårlig et dekk som er slitt ned mot denne minstegrensen er i forhold til et nytt dekk. Resultatene av testene vi har gjort er rett og slett skremmende.
Skummel vannplaning
Sammen med flere ny dekk, tok vi med et slitt Continental sommerdekk som var brukt i to sesonger, men som fortsatt hadde 4 millimeter mønster igjen.
I vannplaningstesten i sving mistet det slitte sommerdekket alt grep allerede ved 61,2 km/t. Det beste, nye dekket, Goodyear, beholder grepet til 83,1 km/t. Med andre ord en forskjell på over 20 km/t med et sommerdekk som har et godt stykke igjen til minstekravet til mønster.

I testen hadde vi også med et åtte år gammelt piggfritt vinterdekk med 3 millimeter mønster. Dette dekket mistet alt grepet allerede ved 60,2 km/t.
Glatte piggfrie
Når det gjelder bremsing på våt asfalt, er det slitte sommerdekket ikke spesielt dårlig. Det slitte piggfrie vinterdekket derimot, har lang bremsestrekning.
Det nye Continental-dekket i testen stoppet på 25,9 meter fra 80 km/t, mens det slitte vinterdekket bruker 38,3 meter på å stoppe. Bilen med disse dekkene har med andre ord fortsatt en hastighet på over 40 km/t når bilen med de nye dekkene har stoppet.

Sjekk denne koden nå
En del bilister fortsetter å kjøre videre på godt brukte, piggfrie vinterdekk utover sommeren. Det er ikke forbudt.
Resultatene til disse dekkene bør imidlertid skremme de fleste fra å gjøre akkurat det. Piggfrie vinterdekk er laget for temperaturer fra null og kaldere. Når temperaturen stiger over 5-6 varmegrader, mister de grep og blir glatte.

- Bytter på 4 millimeter
Arne Larsen Island er senioringeniør i Statens vegvesen. Han skifter dekk før minstegrensen:
- Dersom sommerdekkene som står i garasjen var slitt ned mot 1,6 millimeter, hadde ikke jeg satt dem på bilen. Jeg pleier å bytte dekkene når de er slitt ned til 3-4 millimeter, sier Island, som også har et annet godt tips:
- Dersom du vet at dekkene dine begynner å bli godt slitt, bør du rett og slett sette ned farten dersom det er mye vann på veien. Det er et godt råd mot vannplaning.

Alt du bør vite om sommerdekk
Sjekk slitasjevarsler
Mønsterdyden i dekkene sjekker du enkelt ved å se på slitasjevarslerne (små tverrgående forhøyninger av gummi) som sitter nede i dekkmønsteret. Når dekket er slitt ned til disse forhøyningene er du nede på minimumsgrensen på 1,6 millimeter mønster. Men du bør bytte til nye dekk før dette. Det kan bety forskjellen på liv og død. Har du ikke råd til noe annet, så er et nytt «billig-dekk» langt bedre enn de gamle slitte du har i garasjen.
TEST VANNPLANING I SVING (km/t)
Goodyear | 83,1 |
Nokian | 82,8 |
Vredestein | 82,1 |
Falken | 82,0 |
Sava | 81,8 |
Slitt sommerdekk | 61,2 |
Slitt piggfritt vinterdekk | 60,3 |
Resultat med 10 mm vann på veien