Test av billyktene er en viktig del av den store vintertesten som Dagbladet, Dinside og Autofil kjører i samarbeid med det finske magasinet Tekniikan Maillmaa. Hvordan lyktene ser ut, om de har halogen eller LED, sier lite om hvor godt lys de faktisk gir.
LED-lykter gir ikke alltid bedre lys enn rimelige halogen-lykter. Derfor har vi testet 15 bensin- og dieselbiler og seks elbiler i Tekniikan Maillmaas lys-laboratorium, for å se hvilke biler som er best og hvilke som har ting som må forbedres.
Godt nærlys viktigst
Vi har testet bilene med de lyktene som er mest vanlige. Det vil si at Ford Focus, Dacia Duster, Citroen C4 Cactus, Opel Combo og Mitsubishi EclipseCross er testet med halogen-lykter, mens alle de andre har LED.
Vi legger mest vekt på et kraftige nærlys med god spredning ut til sidene. Det er her du har den korteste reaksjonstiden, dersom en fotgjenger eller syklist skulle dukke opp i mørket bak den møtende bilen.
Langt og bredt fjernlys er selvfølgelig også viktig for å kunne oppdage en elg eller andre hindringer langt framme på veien. I grafene lenger ned i saken kan du se lysbildet til alle testbilene. For noen av bilene har vi også markert lysbildet dersom bilen er utstyrt med dyrere lykter som ekstrautstyr.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger