Bilmerker og kvalitet

Dette er bilene vi anser har best kvalitet

Nordmenn mener Volvo er bilmerket med best kvalitet.

BILMERKER OG KVALITET: Toyota er ikke lenger ansett som bilmerket med best kvalitet. Foto: NTB Scanpix
BILMERKER OG KVALITET: Toyota er ikke lenger ansett som bilmerket med best kvalitet. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Publisert

I dag er Volvo bilmerket nordmenn mener har best kvalitet. Det viser analyseselskapet Yougovs merkevareundersøkelse blant den norske befolkningen.

Totalt anser nordmenn Toyota og Mercedes-Benz som de nest beste og tredje beste bilmerkene.

Svenskene kan takke den yngre generasjonen for det gode resultatet. Det er nemlig de under 40 år som gjør utslaget i meningsmålingen.

Toyota ned fra tronen

Senest i 2016 ble Toyota, i Yougovs bransjeundersøkelse, ansett som det mest anbefalte bilmerket blant det norske folk.

Faktisk gjorde Toyota det så bra, at de totalt endte på en andreplass i konkurranse med «alle» bransjer.

I dag er det imidlertid kun nordmenn som er 40 pluss, som mener Toyota er bilmerket med den best kvaliteten.

De mellom 18 og 40 er imidlertid ikke i tvil, og gir svenskene 5,2 poeng mer enn japanerne.

Dermed dytter den yngre generasjonen Toyota ned på en fjerdeplass på sin rangering (se faktabokser lenger ned i saken).

Samtidig kan Tesla takke de yngste av oss for at elbilmerket havner på en 8. plass, totalt.

Kvalitetsvinnere langt nede på lista

Til tross for sine gode nybilgaranti-ordninger (7 år), så havner et merke som Kia nede på en 24. plass, rett bak sin sørkoreanske bror Hyundai.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer