Volvo har kanskje mistet én av sine viktigste designere til Tesla, men den svensk-kinesiske bilprodusenten ligger ikke nede med brukket rygg av den grunn. De har imidlertid mange spennende prosjekter i gjære.
De siste åra har biler som XC90, V- og S90, XC60, XC40, samt V- og S60 kommet på rekke og rad, på nye Volvo-plattformer - og samtlige har blitt godt mottatt. Det bevitner en lang rekke nasjonale, norske og internasjonale priser:
Volvos revolusjonerende rekke biler
- Volvo XC90: Folkets Favoritt og Årets Bil i Norge
- Volvo V90 (og S90): Lesernes Favoritt i Norge
- Volvo XC60: Folkets Favoritt i Norge og World Car of the Year
- Volvo XC40: European Car of the Year
- Volvo V60 (og S60): Kommer på markedet i høst og har dermed ikke rukket å vinne eventuelle priser ennå. V60 har imidlertid imponert oss allerede.
XC-offensiv
Etter at kinesiske Geely kjøpte Volvo i 2010 har svenskene dermed fått en ny vår og samtidig gått nærmest umerkelig fra et klassisk folkebil-merke til å havne i premium-segmentet sammen med tyskere som Audi, BMW og Mercedes. Og i åra framover vil Volvo satse videre på SUV.

Volvos SUV-er blir elbiler
Både XC90 og XC60 er på andreplass i sine segment i Europa, mens XC40 kommer til å gjøre det godt som følge av Årets Bil-prisen. Også i Amerika og Kina gjør Volvo-SUV-ene det godt.
XC-familien, betegnelsen Volvo benytter på SUV-ene, kommer til å vokse i framtida, ifølge svenske Auto Motor Sport. Sports-SUV-en XC50 og en lillebror i XC20 er fristende å produsere.
- Potensielt, men ikke på kort sikt, har Europa-sjef Lex Kessemarkers kommentert XC50 overfor Auto Motor Sport, som mener mye av teknikken ligger til rette for en slik bil.
Elbiler kommer
Det spekuleres også i en helelektrisk versjon av XC50. Trolig har også stjernedesigner Ian Kettle, som nylig hoppet over til Tesla, bidratt med bilens utseende. Kettle står blant annet bak designet av XC40 og SUV-konseptet Volvo Concept 40.1, som skulle tilrettelegge eldrift.
Kanskje vil en eldrevet XC40 (eX40), basert på på konseptet 40.2, komme på markedet allerede i 2019, før en stor elektrisk SUV (eX90?) kan komme allerede i 2020. I tillegg har konsernet mange planer med Polestar-merket.
