J.D.Power og bilkvalitet

Dette er bilmerkene med flest feil

«Svensk» eller «britisk» er ikke gode skussmål i
J. D. Powers siste kvalitetsundersøkelse.

Både Volvo og Audi havner på nedre del av J. D. Powers kvalitetsundersøkelses-tabell, her representer ved SUV-ene XC90 og Q7. Foto: Jamieson Pothecary
Både Volvo og Audi havner på nedre del av J. D. Powers kvalitetsundersøkelses-tabell, her representer ved SUV-ene XC90 og Q7.
Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
Publisert

En løs gummilist eller en motor som ikke fungerer. Begge deler kan bli notert som én feil i J. D. Powers kvalitetsundersøkelse Initial Quality Study (IQS) for bilmerkene.

Den generelle kvaliteten på nye biler skal imidlertid ha økt for fjerde året på rad, ifølge den amerikanske undersøkelsen - bare fra i fjor med fire prosent.

Det er på den andre siden bare ett år siden samme selskap mente at bilene blir mindre pålitelige.

IQS teller altså alle feil som oppstår på en nybil innen de første 90 dagene av eierskap. Tallene i undersøkelsen er antall feil notert per 100 biler. Dermed er en lav poengsum det bilprodusentene higer etter, mens høye tall kan sees på som et skudd for baugen.

Volvo-slakt

Svenskenes stolthet, Volvo, har satt sin prestisje i å bygge de mest trafikksikre bilene, samtidig som de har tatt steget opp i premium-segmentet. Dermed var det neppe god stemning på hovedkontoret i Gøteborg da J. D. Power annonserte nyheten:

Volvo-bilene havner tredje sist av alle merkene, med hele 122 feil notert per hundrede bil. Kun Jaguar (148) og Land Rover (160) kommer dårligere ut.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer