Mange av oss har dårlige opplevelser i trafikken, med ett eller flere bilmerker. I en ny undersøkelse som Norstat har gjort for forsikringsselskapet Storebrand, ble 5.000 nordmenn bedt om å svare på spørsmål, om hvordan de opplever trafikken på norske veier.

Her er merket som får flest fartsbøter
Ett av spørsmålene omhandler hvilke bilmerker som oppfattes som de mest aggressive i trafikken. Hele 53 prosent av de spurte svarte BMW. På de neste plassene kommer Audi og Tesla, med henholdsvis 37 og 30 prosent.
Se topp 5-lista, forsiktig-lista og hva som irriterer oss mest i trafikken lenger ned i artikkelen.
Gjengangere
- BMW og Audi er gjengangere, som vanligvis topper slike undersøkelser. BMW skiller seg også spesielt ut i vår skadestatistikk. Litt mer overraskende er det at Tesla kommer så høyt ut, når man ser det forholdvis lave antall Tesla-biler på veien, sier Motor-fagsjef Petter Berg i Storebrand til Dinside.
De mest aggressive
Merke | Andel |
BMW | 53% |
Audi | 37% |
Tesla | 30% |
Porsche | 18% |
Mercedes | 15% |
Den norske BMW-importøren ønsker imidlertid ikke å spekulere i om BMW-eiere oppfører seg annerledes enn andre bilister i trafikken.
- Veitrafikkloven gjelder også for BMW-eiere. I likhet med andre trafikanter må også de forholde seg til de lover og regler som gjelder i trafikken, uansett om de har mange eller få hestekrefter under panseret, sier informasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Norge til Dinside.

Toyota-eierne forsiktige
I den andre enden av skalaen, over de bilmerkene og sjåførene som oppfattes som de mest forsiktige, finner vi Toyota. Ifølge Norstat-undersøkelsen holder disse fartsgrensen og tar færre sjanser i trafikken enn andre. På de neste plassene finner vi Volvo og Skoda.
Det er vel og bra å være forsiktig i trafikken, men er du en sinke er ikke det bra fét heller, ifølge Berg.
De mest forsiktige
Merke | Andel |
Toyota | 23% |
Volvo | 17% |
Skoda | 12% |
Volkswagen | 10% |
Opel | 8% |
- Man er pålagt ved lov å opprettholde god flyt i trafikken. Kjører du unødvendig sakte, kan du faktisk risikere å få bot. Du skal ikke være til hinder for annen trafikk, sier Berg.

14.000 utlendinger slapp fotoboks-boten
Mange fartsbøter
En undersøkelse som NAFs danske søsterorganisasjon, FDM, gjorde for en tid siden, underbygger påstanden om at BMW-eierne i hvert fall ikke er sinker i trafikken. Hele 24,1 prosent av de spurte BMW-eierne fortalte at de har fått minst en fartsbot i løpet av det siste året.
Dette er langt flere enn neste bilmerke på listen. Undersøkelsen ble gjort blant 41.000 danske sjåfører. Da Dinside spurte UP-sjef Runar Karlsen om en kommentar til disse tallene, var svaret «ingen kommentar».
- Vi vil ikke komme unødvendig i unåde hos bilprodusentene, ved å spekulere i hvilke bilmerker som oftest bryter fartsgrensa, sier han til Dinside.

Får oss til å se rødt
Noen biler kjører for fort, mens andre kjører for sakte. Vi har rushtid med lange køer og syklister som feier over krysset på rødt lys. I undersøkelsen fra Norstat blir bilistene også bedt om å svare på hva som irriterer dem mest i trafikken.
På førsteplass kommer bilister som ikke bruker blinklys. Det blir nevnt av hele tre av fire. Biler som foretar risikable forbikjøringer irriterer også kraftig, fulgt av biler som plasserer seg feil eller ikke bruker blinklys i rundkjøringer.
Dette irriterer mest
Hendelse | Andel |
Bruker ikke blinklys | 78% |
Farlige forbikjøringer | 75% |
Gjør feil i rundkjøring | 45% |
Ødelegger god flyt i kø | 43% |
Elbiler i kollektivfelt | 14% |
