Euro NCAP: De tryggeste bilene i 2021

Dette er de sikreste bilene på markedet

Mercedes-Benz, Skoda, Nissan og Toyota hadde de sikreste bilene i 2021, ifølge Euro NCAP.

«BEST I KLASSEN»: Dette er de sikreste bilene i 2021, ifølge Euro NCAP. Video: Euro NCAP Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Når renommerte Euro NCAP har testet et visst antall biler i løpet av ett år, publiserer kollisjonstesterne i Leuven i Belgia en liste over de sikreste bilene det året. 2021 har vært et slikt år - i motsetning til 2020, da det for første gang på ti år ikke ble presentert noen slik liste.

I løpet av året ble det testet 33 ny biler, hvorav 66 prosent (22) fikk toppscoren og fem stjerner. Dermed kan DinSide presentere lista over de tryggeste nybilene som ble testet av Euro NCAP i 2022.

TEKNO-ELBIL: Mercedes-Benz EQS framstår som elbilenes S-Klasse som teknologisk flaggskip. Dette er bare noen av finessene. Video: Hans Arne Vedlog, Øystein Bergrud Fossum og Embla Augusta Hjort-Larsen. Klipp: Øystein Bergrud Fossum og Malin Ridder-Nielsen Janssen Vis mer

Fem stjerner

Ved å gjennomgå Euro NCAPs test må bilene gjennom et større antall forskjellige kollisjoner, der de får poeng innen forskjellige vurderingsområder og kategorier:

  • Beskyttelse av voksne
  • Beskyttelse av barn
  • Beskyttelse av fotgjengere
  • Sikkerhetsassistanse

Til slutt, basert på poengene i hver kategori, ender bilene opp med å bli stjernerangert, fra null til fem stjerner, der fem stjerner er best. Med en stor utvikling på bilenes sikkerhet har fem stjerner de siste årene blitt nærmest en mal for mange av bilprodusentene, mens fire eller færre stjerner blir sett på som et nederlag.

Null eller én fattig stjerne er regelrett et katastroferesultat. Nedenfor ser du elbilen Renault Zoe, som nylig ikke fikk en eneste stjerne i krasjtesten.

TEST: Renault Zoe ble slaktet i ny krasjtest. Video: EuroNCAP. Vis mer

Flere klasser

Med bakgrunn av blant annet ovenfornevnte årsaker understreker Euro NCAP at stjernerangeringer ikke kan sammenlignes direkte mellom ulike bilklasser eller år. Dermed har de endt opp med å kåre «Best i klassen», der kjøretøyene er satt opp mot hverandre etter samme krav og standard. I tillegg har de for 2021 kåret den beste rene elbilen, uansett størrelse.

Merk også at rangeringen gjøres på bakgrunn av bilenes standard sikkerhetsutstyr. Ytterligere klassifiseringer basert på tilleggsutstyr er ekskludert i denne kåringen. Om det er én eller flere bilklasser du savner, er det fordi at de klassene som hadde for få tester representert (færre enn tre) i 2021 heller ikke får noen «Best i Klassen»-vinner.

Euro NCAPs «Best i Klassen» 2021

Testklasse Vinner 2. plass
ExecutiveMercedes-Benz EQSPolestar 2
Stor SUVSkoda Enyaq iVBMW iX
Liten SUVNissan QashqaiVolkswagen ID.4
Liten familiebilSkoda Fabia-
Liten flerbruksbilToyota Yaris CrossVW Caddy
ElbilMercedes-Benz EQSPolestar 2

Dette er vinnerne

For 2021 deler Euro NCAP altså ut seks priser. Den luksuriøse elbilen Mercedes-Benz EQS stakk av med seieren i hele to av kategoriene - både «Executive» (stor bil) og «Elbiler». I begge klassene slo EQS svensk-kinesiske Polestar 2 på målstreken.

Videre imponerer Skoda med seier i to kategorier, med to forskjellige modeller. Tysk-tsjekkerne vant i klassen «Stor SUV» (foran BMW iX), med elbilen Enyaq iV, og klassen «liten familiebil», med Fabia.

Nissan Qashqai tok skalpen på elektriske VW ID.4 i liten SUV-segmentet, mens Toyota Yaris Cross endte først i klassen for små flerbruksbiler, foran VW Caddy.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer