J. D. Powers driftssikkerhets-rangering i 2019

- Dette er den mest pålitelige bilen

Toyota-konsernet og Porsche stråler, mens Volvo, Fiat og Land Rover igjen havner helt på bunnen av rangeringen til J. D. Power.

MINST FEIL: Porsche 911 blir av den amerikanske organisasjonen J.D. Power kåret til den mest pålitelige av samtlige bilmodeller på markedet, i den nyeste studien som tar for seg antall feil på 2016-modeller i løpet av en treårsperiode. Lexus kåres til mest pålitelige merke, Fiat til det minst pålitelige. Foto: Porsche
MINST FEIL: Porsche 911 blir av den amerikanske organisasjonen J.D. Power kåret til den mest pålitelige av samtlige bilmodeller på markedet, i den nyeste studien som tar for seg antall feil på 2016-modeller i løpet av en treårsperiode. Lexus kåres til mest pålitelige merke, Fiat til det minst pålitelige. Foto: Porsche Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

For å starte med de nakne tallene. J. D. Powers VDS 2019 (Vehicle Dependability Study) viser antall feil per hundre biler av 2016-årgangen, som er innrapportert av totalt nesten 33.000 eiere.

Oversikten over de beste og de dårligste bilmerkene i pålitelighetsstudien fra J. D. Power er en snakkis i bilmiljøene.

Lexus på topp igjen

At Lexus kommer best ut nok en gang, i 2019, er ikke egnet til å overraske - det er åttende år på rad de kommer øverst på denne listen. Lexus sin poengsum er 106 PP100 (Problemer per 100 bil).

På andreplass kommer Porsche og Toyota, begge med 108 PP100. (Jo lavere poengsum, desto bedre er resultatet). I motsatt ende av skalaen kommer Volvo (204 PP100), Land Rover (221) og Fiat (249).

At 2016-modellene til Volvo scorer så dårlig kan ses på som bekymringsverdig - i 2017-studien gjorde 2014-modellene det langt bedre, og bedre enn snittet. Men da feil-indeksen på nesten nye biler ble publisert, nettopp for modell-året 2016, kom merket allerede dårlig ut.

Ulike typer kvalitetsundersøkelser

Studien er én av flere ulike kvalitets-studier, som utgis hvert år av J. D. Powers. En av de mest kjente, som skal fortelle noe om kvaliteten på produksjonsprosessene, er den såkalte IQS (Initial Quality Study), som teller antall feil som oppstår i løpet av de tre første månedene med eierskap av en bil.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer