Advarer mot bilteknologien

- Dette er den nye livsfaren i trafikken

I moderne biler må det meste fra radio til varme og navigasjon styres fra en stor berøringsskjerm. - Livsfarlig, advarer svensk bilekspert.

FARLIGERE ENN TELEFON: - Skjermene blir større og stadig flere funksjoner må styres fra menyer, under-menyer og under-under-menyer. Å bruke berøringsskjermene i moderne biler er like farlig – trolig enda farligere – enn å snakke i mobiltelefonen, mener en av Europas fremste bileksperter.
FARLIGERE ENN TELEFON: - Skjermene blir større og stadig flere funksjoner må styres fra menyer, under-menyer og under-under-menyer. Å bruke berøringsskjermene i moderne biler er like farlig – trolig enda farligere – enn å snakke i mobiltelefonen, mener en av Europas fremste bileksperter. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I Norge har det i flere år vært forbudt å snakke i håndholdt mobiltelefon mens du kjører bil. Enda verre er det om du tekster mens du kjører.

Årsaken er innlysende: Det tar oppmerksomheten din bort fra veien. For hvert sekund du tar blikket fra veien, øker risikoen for å havne i en ulykke dramatisk. Boten på 1700 kroner er vel fortjent.

Stadig større skjermer

Samtidig har nå nesten alle nye biler store berøringsskjermer, som det aller meste av bilens funksjoner styres fra. Tesla var først ute med sin gigantiske 17 tommers skjerm i Model S, men Volvo var også tidlig ute. Alle funksjoner, inkludert justering av varme og ventilasjon, radio, navigasjon, oppsett på understell og så videre, betjenes fra skjermene.

Og verre skal det bli. Hondas nye elbil har en skjerm som strekker seg over hele dashbordet. I kinesiske Byton, som planlegger ankomst til Norge neste år med sin elektriske M-Byte, dekker en gigantisk 48 tommer bred skjerm hele dashbordet.

Byton-sjef Carsten Breitfeld skryter: «M-Byte representerer overgangen fra en tradisjonell bil til neste generasjon smart-kjøretøy. Bilen får en digital cockpit med en skjerm med et stort digitalt innhold som navigasjon, musikk, video, bilder, kontakter, datafiler og så videre».

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer