På en skala fra én til fem skiller det nesten tre poeng mellom beste og dårligste takboks, i NAF og Testfaktas siste test. Og de dårligste er så dårlige at NAF har advart mot å bruke dem.

Slik pakker du bilen til ferien
- Mange kjører til fjells i god tro om at taklasten er godt sikret i en takboks. Vår nye test viser derimot at en kollisjon med boks og innhold på taket kan være livsfarlig allerede i lave hastigheter. Den viser forbedring (fra tidligere) fra noen av produsentene, men avslører også at flere populære modeller fortsatt ikke oppfyller minimumskravet for kollisjonssikkerhet. Dette er dårlig nytt, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal.
Slik ble testen utført
- Testen ble utført av forskingsinstituttet RISE i Sverige. NAF og Testfakta vurderte kollisjonssikkerhet, brukervennlighet og vanntetthet.
- Kollisjonstest: Boksene ble krasjet to ganger, en gang i 30 km/t og en gang i 40 km/t. Alle takboksene ble testet med 75 kilo last, med unntak av boksen fra Biltema (kun er godkjent for 50 kg). Boksene ble fylt med ski og sandsekker, for å simulere maksvekten boksen tåler.
- Vanntetthet: Boksene ble plassert foran en vifte og utsatt for regn og vind, tilsvarende å kjøre i 80 km/t. Etter 15 minutter ble vannmengden inni boksen målt.
- Brukervennlighet: Fire testpersoner av varierende høyde vurderte brukervennligheten (to kvinner og to menn). Totalt ble ti sjekkpunkter vurdert, som hvor lette boksene var å montere på takstativet, pakke, åpne og lukke, samt låsemekanismen.
- Karakter: Boksene ble gitt karakter mellom 1 og 5, der 5 er best.
- Kollisjonssikkerheten ble vektet 60 %, brukervennligheten 30 % og vanntettheten 10 %.
Trekker tilbake boks
De to takboksene som kommer dårligst ut i årets test er Carwise (selges av Mekonomen) og Hamron (selges av Jula). I 30 kilometer i timen flyr innholdet som prosjektiler, ut av disse to boksene.
Og i 40 kilometer i timen fyker hele boksen fra Hamron av. Det er naturligvis livsfarlig om dette skjer på veien.
Mekonomen velger i ettertid av testen å gi alle som har kjøpt deres boks, Carwise 580L, full returrett.

Derfor er elbil med skiboks en dårlig idé
– Vi er enige med NAF og Testfakta i at en takboks bør tåle en krasj i minst 30 kilometer i timen, sier markedssjef i Mekonomen Norge, Jan Erik Pedersen til VG.
Jula refererer til den såkalte ISO/PAS-standarden for takbokser, og vil ikke kommentere resultatene noe mer enn det. Årsaken til det er at de mener at test-laboratoriet ikke har fulgt selskapets instruksjoner da de pakket takboksen.
Standarder for takbokser
ISO-standarden ISO PAS 11154:
- Denne testen er et minimumskrav for taklast på blant annet personbiler.
- Standarden krever at takboksen skal bestå en kollisjonstest i 16-18 km/t.
City Crash-standarden:
- Flere produsenter velger i tillegg å følge City Crash-normen, som krever at takboksen skal består en kollisjonstest i 30 km/t.
NAF og Testfakta har i tillegg testet boksene i 40 km/t, fortsatt langt unna for eksempel kravene til barnestoler, som er 64 km/t.
Thule best i test
Testens vinner er plastboksen Thule XL Motion. Den er forholdsvis rimelig og gjør det best i samtlige av kategoriene.
Takboksen fra Thule får kun én mindre åpning foran i kollisjons-testen, mens innholdet holdes fastspent under selve kollisjonen. Boksen er dessuten vanntett og lett å håndtere.
Packline kaprer andre- og tredjeplassen, med henholdsvis én glassfiberboks og én plastboks. Selv om begge boksene åpner seg og innholdet beveger seg ut i kollisjonen, holdes skiene fast av lastestroppen. Derfor vurderes den som trafikksikker.
Produsenten gjør det ifølge NAF og Testfakta betydelig bedre i år, sammenlignet med forrige test, da deres takboks ble underkjent.
Testresultat takboks - best i test
Thule Motion XT XL | Packline NX Premium XL | Packline Basic | Skiguard 860 Touring | Mont Blanc Altitude 450 | |
Volum | 500 liter | 440 liter | 430 liter | 500 liter | 450 liter |
Maks last / boksens vekt | 75 kg / 23,5 kg | 75 kg / 31 kg | 75 kg / 24 kg | 75 kg / 30 kg | 75 kg / 21,5 kg |
Pris (cirka) | 5.499,- | 12.490,- | 6.490,- | 11.500,- | 4.499,- |
Garanti | 5 år | 5 år | 5 år | 6 år | 5 år |
Butikk: | thule.com | packline.no | packline.no | skiguard.no | montblancgroup.com |
Kollisjonssikkerhet (60%) | 4,5 | 4,0 | 3,5 | 3,5 | 2,8 |
Håndtering (30%) | 4,3 | 3,1 | 3,5 | 3,3 | 4,3 |
Vanntetthet (10%) | 5,0 | 5,0 | 4,0 | 3,0 | 5,0 |
Totalt | 4,5 | 3,8 | 3,6 | 3,4 | 3,4 |
Testresultat takboks - dårligst i test
Calix H20 | Biltema | Carwise 580L | Hamron Spark | |
Volum | 430 liter | 400 liter | 580 liter | 390 liter |
Maks last / boksens vekt | 75 kg / 27 kg | 50 kg / 15 kg | 75 kg / 20 kg | 75 kg / 13 kg |
Pris (cirka) | 6.499,- | 1.999,- | 3.501,- | 2.499,- |
Garanti | 5 år | - | - | - |
Butikk: | calixroofboxes.com | biltema.no | mekonomen.no | jula.no |
Kollisjonssikkerhet (60%) | 2,0 | 1,9 | 1,5 | 1,1 |
Håndtering (30%) | 3,9 | 3,8 | 2,5 | 3,1 |
Vanntetthet (10%) | 4,0 | 5,0 | 5,0 | 2,0 |
Totalt | 2,4 | 2,7 | 2,2 | 1,8 |
Kilde tabell: NAF. Grønne bokser er «best i klassen», røde bokser er tilsvarende «dårligst i klassen». «-» betyr «ingen garanti oppgitt».