Bilmiljøet - også blant journalister - er proppfullt av menn. Det kommer blant annet til syne i artikler om motorstoff og i biljournalisters kåringer av de til enhver tid beste bilene.
Det bestemte Sandy Myhre fra New Zealand og to kolleger seg for å forandre. I 2009 startet de sin egen organisasjon for kåring av årets beste bil, nemlig Womens World Car of the Year.

Dette er årets bil for folket
Åtte andre kvinnelige motorjournalister ble raskt med.
Fortsatt få kvinner
- Bakgrunnen er at det i 2007 ikke var en eneste kvinne i juryen for Årets bil i verden. Nå er vi verdens eneste bilkåring, som kun er stemt fram av kvinner, forklarer Sandy Myhre til Dinside.
I juryen som kårer Årets Bil i verden (World COTY) er det i år kun fire damer i juryen som til sammen teller 83 mennesker. I Europa-versjonen er fire av 60 jurymedlemmer kvinner.
I Dinside, Dagbladet og Autofils kåring - Norges eneste versjon av Årets bil - er det seks menn og bare én kvinne i juryen - mot to i fjor.
- Elbilens gjennombrudd
Fra 2010 har kvinnelige motorjournalister verden over hvert år bidratt med på å stemme fram vinnere av Årets Bil for kvinner. Det første året var det eksklusive Jaguar XF som stakk av med seieren i hoved-kategorien.
Nå har 26 kvinner fra 22 nasjoner kåret årets vinnere i hele sju ulikekategorier; familiebil, sportsbil, budsjettbil, luksusbil, miljøbil, SUV og fremste vinner.
Vinnere Womens
World Car of the Year 2017
- Fremste vinner: Hyundai Ioniq
- Familiebil: Mazda CX5
- Sportsbil: Honda Civic Type R
- Budsjettbil: Ford Fiesta
- Luksusbil: BMW 5 Series
- Miljøbil: Hyundai Ioniq
- SUV: Peugeot 3008
Disse motorjournalistene har nå kåret Hyundai Ioniq til Årets Bil i verden for kvinner. Det var ifølge Myhre en enkel oppgave å finne vinneren.
- Det var absolutt ingen tvil om at Ioniq var en favoritt gjennom hele stemmeprosessen. Den sto fram og vant i miljøkategorien, på samme måte som i fremste vinner-kategorien.
- Ioniqs seier er ikke bare et bevis på koreanske bilers gjennombrudd rundt om i verden, men også et bevis på at elektriske- og hybridbiler har gjort et gjennombrudd, sier motorjournalisten til Dinside.
Hyundai Ioniq vant forøvrig Norges eneste kåring av Årets bil i fjor (2017). Årets bil i Norge 2018 blir presentert i Dagbladet førstkommende tirsdag, 5. desember.
