En anskaffelse av ny bil er vanligvis ett av de innkjøpene som gjør størst innhugg i budsjettet. Likevel har biler blitt gradvis rimeligere opp gjennom årene.
For sett i forhold til inntektsnivået har vi det ikke så ille likevel, viser det seg. Man får i dag mye mer utstyr, mer sikkerhet og bedre ytelser per tusenlapp, enn det man gjorde for 20 eller 30 år siden.
Brukt eller smått?
Men ikke alle har muligheten til å bla opp 300.000 kroner og mer for en ny bil. Alternativet blir derfor ofte å kjøpe brukt - med den risiko det innebærer.
Les også: De beste og de verste bruktbilene
Enkelte foretrekker da å kjøpe en ny liten bil. og mange blir faktisk overrasket over hvor bra man klarer seg med en småbil i det daglige.
Små biler har nemlig en del fordeler: Bedre framkommelighet i byen, lettere å parkere, og jevnt over lavere driftskostnader.
Vi har gått gjennom oversikten over det norske bilmarkedet, som er tilgjengelig hos Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).
Der konstaterer vi at situasjonen faktisk har utviklet seg en del siden sist vi skrev om temaet - i 2012.

Den rimeligste av alle modellene koster fra 91.000 kroner, levert Oslo. Den heter Renault Twizy, men det skal innrømmes at man her strekker begrepet «bil» rimelig langt.
Her er det nemlig snakk om en eldrevet mikrobil som yter 17 hestekrefter, med bare to sitteplasser – og den er dessuten registrert som firehjuls motorsykkel. Ja, som firehjuls moped (5 hester!) kan den endog inntil videre fås fra 81.000.
Les også: Dette er de ti billigste firehjulstrekkerne
Mitsubishi har den billigste bilen
Den billigste bilen er derimot Mitsubishi Space Star. Den er registrert for fem, er 371 centimeter lang og har et bagasjerom som har plass til en middels week-end-bag eller to. Og prisen for enkleste utstyrsnivå, Inform, er bare 104.900 før frakt og levering.
I praksis vil det si at den koster deg 113.800 kroner levert Oslo.
Det må jo sies å være en grei pris selv for en svært enkel bil. Motoren er heller ikke latterlig – den 3-sylindrete 1.0-bensinmotoren byr på 71 hestekrefter. Og går man for 80-hesteren med utstyrsnivået Invite+, er faktisk innstegsprisen fortsatt under 130.000 kroner.
Er etterspurt
Vi har snakket med Tage Buen, som er produktansvarlig for Mitsubishi hos MotorForum. Han kan fortelle at Space Star har solgt bra selv om 2013 var bedre enn fjoråret.
Statistikken fra OFV forteller at det ble registrert 867 biler i 2013 og 458 i 2014.
- Hovedmotivasjonen folk har for å kjøpe denne typen bil til bare litt over 100.000 kroner er at alternativet vil være en brukt liten bil med usikkerheten som knytter seg til her, presiserer Buen.
- Her får man jo tross alt en ny bil, med fem års garanti og det nødvendigste utstyret.

Ber om innstegsmodellen
Og Buen kan fortelle at det hender at kundene spesifikt ber om den billigste versjonen, og at de akkurat har det budsjettet som skal til. Han anslår andelen til cirka 10 prosent.
De fleste velger likevel et minimum av tilleggsutstyr, og ender dermed ofte opp på rundt 130.000 kroner i sluttpris.
Under finner du billigste modell i noen populære bilkategorier:
Billigste firehjulstrekker:

Billigste elbil:

Billigste stasjonsvogn:

Billigste SUV:

