Hva er en putebil?

Dette er «putebilenes» funksjon

De såkalte putebilene tåler kollisjoner i stor fart, og har en viktig funksjon på norske veier.

KOLLISJON: Støtputebilene beskytter de som arbeider på veien, og er laget for kollisjoner i en fart opptil 100 km/t. Her fra en kollisjon i slutten av desember. Foto: Vestfold Interkommunale Brannvesen
KOLLISJON: Støtputebilene beskytter de som arbeider på veien, og er laget for kollisjoner i en fart opptil 100 km/t. Her fra en kollisjon i slutten av desember. Foto: Vestfold Interkommunale Brannvesen Vis mer
Publisert

«Hva faen er en putebil?»

En rask kikk på trafikkmeldingene på Twitter viser at det florerer av putebiler på norske veier, samtidig som det også er flere som lurer på hva en putebil egentlig er - og hva slags funksjon den har.

Det prøver vi å oppklare her - for heller ikke vi hadde forstått over hensikten til disse putebilene.

Skal forhindre skader

Til dette har vi fått hjelp av Hilde Mari Hvidsten i Statens vegvesen, som kan fortelle at «putebiler» på fagspråket kalles energiabsorberende tversgående sikring, støtputebil eller TMA.

Hun forklarer at energiabsorberende sikring vil si sikring som er av en slik art at den ikke stopper trafikanten momentant, men reduserer belastningen.

- En støtputebil er definert som et større kjøretøy påmontert godkjent støt-/energiabsorberende utstyr, som benyttes som flyttbar tversgående sikring, forteller hun til Dinside.

Hun legger til at de har vært i bruk på norsk veier i over 15 år.

Målet med bruken av disse støtputebilene, er å minimere skadeomfanget, forklarer Hvidsten.

- Hensikten til en tversgående sikring er å være en fysisk hindring som skal sikre at kjørende som ikke tar hensyn til utsatt varslingsutstyr (for eksempel skilt) ikke kommer inn i arbeidsområdet og påfører skade på seg selv, arbeidere eller utstyr. Hensikten med TMA er å minimere skadeomfanget på personer og materiell ved en påkjørsel, sier Hvidsten.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer