Selges bare online

Dette er Volvos nye elbil

Volvos andre rene elbil heter C40. Den bygges på den samme plattformen som dagens XC40, men blir ikke noen billigbil.

BARE ELEKTRISK: C40 blir den første bilen fra Volvo som bare skal selges som elbil. I tillegg skal alt salget skje på nettet. Det starter ikke før til sommeren. Foto: Volvo
BARE ELEKTRISK: C40 blir den første bilen fra Volvo som bare skal selges som elbil. I tillegg skal alt salget skje på nettet. Det starter ikke før til sommeren. Foto: Volvo Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Volvo skal lansere en ny elektrisk bil hvert år fram til 2025. Da skal halvparten av bilene Volvo selger i verden være rene elbiler. Det har Volvo-sjef Håkan Samuelsson fortalt oss. Han ser for seg at Volvo vil være et rent elektrisk bilmerke om ti år.

- I premium-segmentet

I fjor høst fikk de første norske kundene sin elektriske XC40 Recharge P8. I dag vises altså Volvos andre elbil fram for første gang.

Særlig mange detaljer om den nye bilen har ikke sluppet ut ennå, men Samuelsson sa i et intervju med Automotive News i desember at den nye elbilen ikke vil bli noen direkte etterfølger til Volvos minste modell V40, som gikk ut av produksjon i 2019. Ifølge Volvo-sjefen vil det ha blitt en for billig bil.

TO ELBILER: Allerede i 2016 hadde daværende designsjef, nå sjef for Polestar, Thomas Ingenlath, utseende til Volvo to elektriske biler klart. Foto: Volvo
TO ELBILER: Allerede i 2016 hadde daværende designsjef, nå sjef for Polestar, Thomas Ingenlath, utseende til Volvo to elektriske biler klart. Foto: Volvo Vis mer

- For at Volvo skal tjene penger, må vi fokusere på biler i premium-segmentet med høyere pris, sa Samuelsson.

Teknologi som Polestar 2

Det vi vet om den nye elbilen, som vil få navnet C40, er at den blir en crossover – en mellomting mellom en SUV og en vanlig personbil. Den ekstra høyden er nødvendig for å få plass til batteriene under gulvet. Det betyr at den er ganske lik designstudien 40.2, som Volvo viste fram allerede i 2016.

SKINNFRI: C40 blir helt "skinnfri" for å sette fokus på dyrevelferden, ifølge Volvo. Infotainment-systemet får Android operativsystem fra Google. Foto: Volvo
SKINNFRI: C40 blir helt "skinnfri" for å sette fokus på dyrevelferden, ifølge Volvo. Infotainment-systemet får Android operativsystem fra Google. Foto: Volvo Vis mer

Bilen skal bygges på den samme plattformen som XC40 Recharge P8, men får et mer strømlinjeformet karosseri.

Firehjulstrekk og henger

Den arver også det meste av teknologien fra XC40. Det betyr at den får en batteripakke på 78 kWt, som gir en rekkevidde på rundt 470 kilometer på en god dag. De elektriske motorene – en foran og en på bakakselen - yter til sammen 408 hester.

Som søstermodellen Polestar 2 og XC40 Recharge P8, vil firehjulstrekk bli standard og den vil kunne trekke henger. Om den også vil komme i en rimeligere utgave med tohjulstrekk, vet vi ikke.

Kommunikasjonssjef i Volvo Norge, Erik Trosby, forteller at salget starter til sommeren og at prisene på bilen først vil bli gjort offentlige da.

Ingen billig-bil

FORSKJELLEN: Volvos andre elbil blir slankere og mer kupé-formet enn XC40. Forskjellen vises tydelig i de to designstudiene som ligger til grunn for den endelige bilen. Foto: Volvo
FORSKJELLEN: Volvos andre elbil blir slankere og mer kupé-formet enn XC40. Forskjellen vises tydelig i de to designstudiene som ligger til grunn for den endelige bilen. Foto: Volvo Vis mer

Vi får neppe se bilen på norske veier før en gang til høsten.

Trosby ønsker heller ikke å si noe om prisene, men Polestar 2 starter i dag på 469 000 kroner, mens elektriske Volvo XC40 starter rundt 520 000 kroner. Det er naturlig at C40 vil ligge et sted midt i mellom. Med andre ord blir heller ikke C40 noen billig bil.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer